nieuws

Blockchain project IBM Maersk komt (nog) niet van de grond

Supply chain 1359

Het blockchain project TradeLens van IBM en Maersk staat op losse schroeven. Het is beide bedrijven gelukt pas één concurrerende partij aan boord te krijgen. Als dit aantal niet groeit, valt het plan in duigen.

Blockchain project IBM Maersk komt (nog) niet van de grond

Met de toepassing van blockchain technologie willen Maersk en IBM containervervoer realtime monitoren. Ook moet binnen de keten de digitale communicatie tussen toeleveranciers sterk verbeterd en overzichtelijker worden.

Blockchain belooft miljarden kostenbesparing

Het nieuwe digitale handelsplatform kan de wereldwijde scheepvaartsector miljarden euro’s op jaarbasis schelen meldden de bedrijven begin dit jaar tijdens de lancering van het project. Diverse havens, terminals, importeurs, logistieke dienstverleners en een douane-autoriteiten hebben zich aangesloten. Containerrederijen, bedrijven die de case tot een succes moeten maken, blijven achter. Vervoerders zijn bang dat ze niet op gelijke voet in het platform stappen.

 

Lees ook
Blockchain wint heel langzaam terrein… ook in logistiek

 

Alleen de Aziatische carrier Pacific International Lines (PIL) heeft zich aangesloten. Meer partijen is absoluut noodzakelijk om levensvatbaar te worden. Marvin Erdly, hoofd van TradeLens bij IBM Blockchain stelt tegenover website Coindesk: “‘We moeten de andere rederijen aan boord krijgen. Zonder dat netwerk, hebben we geen product. Dat is de realiteit van de situatie.’

Hoge toetredingsdrempel

Rick Schmitz, ceo van blockcain toolkit LTO is niet verbaasd dat het initiatief nog niet van de grond komt. “In plaats van partijen toe te staan hun bestaande systemen te gebruiken, verplicht IBM haar klanten om de software en de door IBM ontwikkelde tools te gebruiken, waardoor de acceptatiekosten toenemen en de toetredingsdrempel nog hoger wordt. Uiteindelijk geeft men meer uit aan de implementatie van het platform dan je bespaart door blockchain-technologie toe te passen.”

Erdley: “Klaarblijkelijk is het feit dat Maersk de drijvende kracht achter het platform is een goede en tegelijk zorgwekkende zaak omdat het zo’n grote speler in de sector is. Dat is een factor die meespeelt.” Onder meer een sectorbrede adviesraad die de gelijkwaardigheid van de carriers moet bewaken, moet carriers overtuigen alsnog aan te haken.

 

Reageer op dit artikel