nieuws

WMS moet beter aansluiten bij automatisch warehouse

Supply chain 391

Nooit eerder investeerde Manhattan Associates zo zwaar in de ontwikkeling van WMS. Voor een zaal vol relaties en klanten presenteerde het softwarebedrijf de laatste innovaties op dit gebied en wil daarmee zo goed mogelijk aanhaken bij de trend naar robotisering.

WMS moet beter aansluiten bij automatisch warehouse
Thomas Eichhorn - Adidas

“Fulfilment was nog nooit zo cool”, zegt Eddie Capel, CEO van Manhattan Associates in het Krasnapolsky Hotel in Amsterdam bij de aftrap van de jaarlijkse Europese relatiedag, waar meer dan 400 mensen uit heel Europa bij aanwezig waren. Hij doelt op de module Order Streaming, waarvoor nieuwe software is ontwikkeld. Daarmee is het mogelijk zowel in batches als individueel orders vrij te geven, door elkaar heen. In de nieuwe softwaremodule is de technologie van machine learning toegepast. Het systeem kan daardoor steeds beter de afweging maken welke order op welke manier naar de orderpickers of naar het automatisch picksysteem moet op basis actuele en historische data. Beoogd voordeel: het orderpickwerk zo goed mogelijk verdelen over de beschikbare capaciteit. “Heel complex, maar ook zeer relevant op dit moment voor onze klanten”, meent Capel.

Serieus kijken naar robotisering

Eddie Capel – CEO Manhattan Associates

Nog niet eerder heeft Manhattan zoveel investeringsbudget apart gezet voor de ontwikkeling van WMS functionaliteit, laat Capel de klanten en relaties in de zaal weten. Hij ziet overal in distributiecentra robotisering om zich heen grijpen en krijgt de bevestiging van klanten zoals Adidas. Thomas Eichhorn (eindverantwoordelijk voor logistiek en distributie wereldwijd) trad op als gastspreker in Amsterdam. Het was één van zijn statements: dit is het moment om de voordelen van robotisering in de logistiek serieus te bekijken. Zelf is Adidas met diverse pilots bezig. Het sportmerk heeft het WMS van Manhattan al geruime tijd in gebruik. Met name de labour management functionaliteit zorgde er voor dat Adidas de productiviteit kon verbeteren. Nu is de functionaliteit verder uitgebreid, onder andere met ruime visuele ondersteuning om medewerkers snel en doeltreffend hun werk te laten doen.

Compleet geïntegreerde besturing

Brian Kinsella – bij Manhattan verantwoordelijk voor product management – wijst ook op de samenhang tussen mens en machine. “Hoewel nog nooit zoveel aan technologie in warehouses is te vinden, zijn er ook nog altijd meer mensen nodig in de processen dan ooit eerder het geval was.”
Hij somde diverse vernieuwingen op en gaf veel aandacht aan WES (Warehouse Execution System), waarmee de aansturing van automatische material handling systemen kan worden gerealiseerd. Standaard WMS zijn volgens Manhattan niet ontwikkeld om voortdurend te kijken naar capaciteit en de verdeling van opdrachten over mensen en machines. De nieuwe module gaat een einde maken aan het gebrek aan integratie tussen systemen en voorkomt zo dat voor verschillende verkoopkanalen apart voorraden worden gealloceerd. Manhattan zegt als enige softwareleverancier nu een compleet en geïntegreerd beheersysteem te kunnen plaatsen, waar echt alle besturingselementen in zijn ondergebracht.

Klanten en partners aanwezig

Manhattan zegt er alles aan te willen doen om supply chains te transformeren naar een maximaal gestroomlijnde en optimale klantervaring over alle kanalen heen. Bedrijven zoals Asda, Coop, Skechers, Kramp en Wehkamp waren aanwezig om te laten zien waar innovaties op het gebied van omnichannel-, voorraadbeheer- en supply chain-oplossingen toe kunnen leiden. Niet alleen de oplossingen van Manhattan werden besproken, ook dat van partners waaronder Zebra, Neopost, Bleckmann en Logistyx.

Lees ook: Manhattan aan de slag met digitale marktplaats

 

 

 

 

 

 

 

Reageer op dit artikel