nieuws

‘Keuzes maken in ICT – dat is nog steeds heel lastig’

Supply chain 874

Tegelijkertijd elke klant optimaal bedienen en daarnaast hyper-efficiënt opereren. Vergeet het maar. Prof. Jack van der Veen vindt dat bedrijven keuzes moeten maken, die strategisch belangrijk zijn. “Ik ben een groot fan van S&OP, maar te vaak is dat niet meer dan een stuk software voor het delen van informatie.”

‘Keuzes maken in ICT – dat is nog steeds heel lastig’

In de aanloop naar de beurs ICT&Logistiek – op 7 en 8 november in Utrecht – laat prof. Jack van der Veen (Nyenrode) zijn licht schijnen over de manier waarop logistieke organisatie ICT inzetten. “De huidige tijd dwingt bedrijven om beter na te denken over hun strategie. Betrouwbaar, efficiënt, snel en flexibel; dat kan niet allemaal tegelijk. Bedrijven moeten niet alleen professionaliseren, maar ook keuzes maken en innoveren. Heel lang lag de nadruk op het verbeteren van de performance van de organisatie, maar van strategische keuzes maken en daadwerkelijk innoveren kwam weinig terecht”, stelt de hoogleraar supply chain management. Hij is één van de vele sprekers in het uitgebreide lezingenprogramma van de tweedaagse beurs.

Tot drie cijfers achter de komma

Strategie gaat over keuzes maken, stelt Van der Veen. “We moeten afwegingen maken. Welke klant gaan we wel bedienen en welke niet? Of moeten we in de supply chain een extra inspanning leveren om ook die andere klant te bedienen, ook al gaat dat ten koste van de efficiëntie? Kiezen we voor een hoog servicelevel of voor lage kosten?”
Eerder dit jaar wees de Nationale Supply Chain Monitor al uit dat koplopers op dit gebied het moeilijk vinden om door te pakken naar het volgende niveau. Lange tijd hoefden supply chain professionals in de industrie alleen maar te focussen op betrouwbaarheid en kosten. Bedrijven moesten hun producten ‘on time, in full’ uitleveren en dat zo efficiënt mogelijk. De grenzen van wat mogelijk is op dat gebied, komen nu in zicht. Digitalisering zorgt voor veel nieuwe mogelijkheden naar de mening van Van der Veen, die betrokken is bij dit tweejaarlijks onderzoek.
“Dat aspect heeft een positieve impact op het verloop van de goederenstromen en daarmee tot meer klantwaarde. Want daar draait het om in supply chains, vergroting van de klantwaarde. Innovatie is een taak van supply chain. Maar innovatie leidt op korte termijn vaak tot verstoring van het proces en dus tot inefficiëntie. Dat maakt innovatie lastig in supply chains waarin de kosten tot drie cijfers achter de komma worden uitgerekend.”

Lees de column van prof Jack van der Veen

‘De logistieke wereld staat in brand…’

“Staan we als logistiek en supply chain professionals toe te kijken of nemen we onze verantwoordelijkheid? Letten we bijvoorbeeld op lokale arbeidsomstandigheden als we productie uitbesteden?”
Lees het hele artikel >>>>

Verkoop leidend, supply chain lijdend

Van der Veen wijst als voorbeeld naar S&OP (Sales & Operations Planning), het strategische proces waarin de commerciële en producerende zijde van het bedrijf samen afwegingen maken. “Veel bedrijven zijn op dit moment bezig S&OP. Een goede zaak, want ik ben een groot S&OP-fan. S&OP is in feite niets anders dan interne ketensamenwerking, samenwerking tussen marketing, verkoop, productie en supply chain. Het belang daarvan is evident. Maar ik zie te vaak, dat S&OP wordt beschouwd als het implementeren van een softwarepakket om informatie te delen.  S&OP is veel meer dan dat. Het doel is om optimale beslissingen te nemen. Dat vereist afstemming en samenwerking. Nog te vaak is verkoop leidend en supply chain lijdend.”

Lees ook: ‘Er is al veel bereikt – laat dat zien’ 

 

Reageer op dit artikel