nieuws

Business Intelligence: 6 redenen waarom logistiek dienstverleners de techniek moet inzetten

Supply chain 337

Kleinere voorraden, snellere bezorging en beter inspelen op de wensen van de klant. Dat zijn de belangrijke pluspunten van Business Intelligence. Wie achter blijft, laat grote kansen liggen.

Business Intelligence: 6 redenen waarom logistiek dienstverleners de techniek moet inzetten

Wat zijn de mogelijkheden en uitdagingen van Business Intelligence in de logistieke sector. ABN Amro heeft een rapport uitgebracht (zie bijlage pdf) waarin de potentie van Business Intelligence breed wordt uitgemeten. De bank is helder in zijn conclusie: de kansen zijn groot.

Logistiek moet efficiënt en duurzaam. Slim data gebruik en dus Business Intelligence kan daarbij helpen: juist in de e-commerce. Dienstverleners die inmiddels hun data slim inzetten, verbeteren hun processen en spelen actief in op trends en ontwikkelingen. Dit blijkt uit de  gesprekken die ABN Amro voerde met enkele retailers, logistiek dienstverleners uit de sector Transport en Logistiek en consultants om de mogelijkheden van BI te achterhalen.

 

 

Lees ook
Innovatie in logistiek: data en duurzaamheid hot 

 

Business Intelligence kansen voor logistieke dienstverleners

1. Verbeteren van de magazijninrichting

Verbetering van de magazijninrichting verhoogt de snelheid van levering en verlaagt de magazijnkosten per order. Met een goede slotting  is het mogelijk om loopafstanden van orderpickers te verkleinen en de orderpick snelheid te verhogen. Rhenus Contract Logistics maakt bijvoorbeeld in een van hun magazijnen gebruik van een picking algoritme. Door samen te werken met de opdrachtgever die een  vraagvoorspelling aanlevert en toekomstige promoties realtime verwerkt in de vraagvoorspelling, wordt automatisch bepaald welke producten op welke locatie in het magazijn moeten liggen.

2. Verbeteren van de transportplanning

Transportcapaciteit moet zo efficiënt mogelijk worden ingezet. Om een goede planning te maken, zijn logistiek dienstverleners gebaat bij voorspelbaarheid. Het inzichtelijk krijgen van informatie over leveringen, doorlooptijd, transportroutes, brandstofkosten en beladingsgraad helpt daarbij. Het verzamelen en evalueren van deze gegevens maakt het vervolgens mogelijk om prognoses te maken en de ritten te optimaliseren. Bas Group zet BI in voor transportplanning. Door interne data te combineren met externe data, zoals verkeersinformatie, kan de aankomsttijd van ladingen met 95% zekerheid worden voorspeld. ‘Voorheen werd dit veelal met de hand gedaan en hadden we regelmatig telefonisch contact met zowel de chauffeurs als de opdrachtgevers om de status van de lading te controleren. Nu gebeurt dit automatisch en heeft de opdrachtgever real-time inzicht’, aldus Stef Mol, CFO bij Bas Group. In dit algoritme kunnen zelfs aanvullende voorwaarden van opdrachtgevers worden opgenomen.“Door het bieden van deze flexibiliteit en zekerheid kunnen we aan het transport meer waarde toevoegen dan voorheen.”

 

Lees ook
‘Innovatieve bedrijven zijn meer succesvol’

 

3. Verbeteren van de vraagvoorspelling

Logistiek dienstverleners beschikken over een enorme database met historische orders. Wanneer deze historische ordergegevens worden aangevuld met real-time ordergegevens en met externe data zoals weersinformatie, is het mogelijk samen met opdrachtgevers prognoses voor de komende weken maken. Op basis van de verwachte ordervolumes kan de inzet van arbeidskrachten of tijdelijk personeel beter worden bepaald.  Voor de lange termijn noemt de bank een beter inzicht in de benodigde investeringen in vrachtwagens, personeel of sorteercentra. Als praktijkvoorbeeld noemt ABN Amro Amazon. De e-commerce gigant stuurt pakketten op voorhand naar distributiecentra, omdat uit de data blijkt dat die besteld gaan worden. Ook voorspelt Amazon hoeveel goederen op welke magazijnlocatie opgeslagen kunnen worden.

4. Verbetering samenwerking

BI biedt daarentegen ook mogelijkheden om de samenwerking tussen dienstverleners en online retailers te verbeteren. Promoties vanuit de opdracht gever vormen bijvoorbeeld een specifiek onderdeel van de vraagvoorspelling. Wanneer informatie over aanstaande promoties wordt gedeeld, kunnen dienstverleners hierop inspelen.

5. Synergie

Met behulp van data-analyse van levertijden en leverfrequenties kunnen synergievoordelen worden behaald. Logistiek dienstverleners die voor meer opdrachtgevers met gemeenschappelijke klanten rijden, hebben desondanks vaak andere levertijden en leverfrequenties. Wanneer u hier inzicht in hebt, kunt u het gesprek aangaan met opdrachtgevers om levertijden en leverfrequenties op elkaar af te stemmen. Rhenus Contract Logistics is met behulp van BI in staat om goederenstromen te bundelen met als resultaat een hogere beladingsgraad en lagere kosten.

6. Prijsdifferentiatie

Tot slot stelt BI logistiek dienstverleners en hun opdrachtgevers in staat prijsdifferentiatie toe te passen. Frank Dotman, partner van UC Group: “‘Maak de prijzen op piekmomenten hoger dan op andere momenten. Daardoor wordt de piekbelasting minder. Albert Heijn maakt hier wel gebruik van. Klanten betalen voor levering in populaire en kleinere tijdvakken meer dan tijdens andere bezorgmomenten.

Hoe beginnen met Business Intelligence?

ABN Amro doet vijf aanbevelingen in zijn rapport die helpen om BI toe te passen in de organisatie.

1. Zorg ervoor dat het verzamelen van data hoog op de strategische agenda staat

2. Inventariseer waar data wordt verzameld

3. Werk met dataspecialisten

4. Ontwikkel een cultuur waarin dataspecialisten en

minder datagedreven werknemers samenwerken

5. Experimenteer gericht en op kleine schaal

 

Reageer op dit artikel