nieuws

Brexit: samenwerking havenbedrijven moet logistieke problemen voorkomen

Supply chain 385

Havens en gerelateerde bedrijven gaan samenwerken om de logistieke en financiële schade van brexit zo klein mogelijk te houden. Een speciaal brexit programma moet calamiteiten in de havens voorkomen.

Brexit: samenwerking havenbedrijven moet logistieke problemen voorkomen

Zorgen voor een blijvend vlotte doorstroom van goederen van en naar het Verenigd Koninkrijk.  Dat is het doel van de samenwerking tussen havens en gerelateerde havenbedrijven. Onder leiding van Portbase zijn ondernemers- en belangen organisaties (Deltalinqs, de Nederlandse Douane, belangenorganisaties FENEX, evofenedex en Transport en Logistiek Nederland/ AFTO) ferrymaatschappijen (Stena Line, DFDS, CLdN, P&O Ferries) en de havenbedrijven Amsterdam en Rotterdam een speciaal brexit programma gestart.

Brexit zet miljoenen tonnage op spel

En de belangen zijn groot. Het Kennisinstituut voor Mobiliteit heeft ingeschat dat, afhankelijk van een vrijhandelsverdrag of een ‘no deal scenario’, de Nederlandse zeehavens tussen de 2.0 en 4.4% aan totale doorvoer gaan verliezen. Concreet betekent dat een ladingverlies van tussen de 9 en 20 miljoen ton, rekent Steven Lak voorzitter van Deltalinqs voor. “Alleen de best voorbereide havens zullen een voorkeurspositie blijven genieten in het Europese speelveld.. Door te investeren in een geautomatiseerde ketenbrede oplossing kunnen we deze schade zo veel mogelijk beperken.”

 

Lees ook
Brexit: Evofenedex en UWV dringend op zoek naar douanespecialisten

 

In de Nederlandse havens is de administratieve afhandeling van het inkomende en uitgaande containervervoer al jaren volledig geautomatiseerd via het Port Community System van Portbase. Deze oplossing is toepasbaar voor de short sea keten. Portbase kijkt nu of dit systeem ook voor het vervoer met de ferry bruikbaar is.
Portbase directeur Iwan van der Wolf: “Met de herinrichting van het Port Community System kan de gehele keten geautomatiseerd gegevens verstrekken en hergebruiken voor diverse meldingen en aangiften. Hergebruik van data zorgt voor minder fouten, versnelling in het logistieke proces en de verschillende partijen kunnen hun aansprakelijkheid en administratieve last minimaliseren.”

Nanette van Schelven, algemeen directeur Douane: “Ons uitgangspunt is slim toezicht met minimale inbreuk in de logistieke keten. Efficiënte afhandeling is voor zowel de overheid als het bedrijfsleven van grote waarde en versterkt de concurrentiepositie van de Nederlandse havens.” Van Schelven adviseert bedrijven zich op tijd aan te melden bij de douane. Doe je dat niet, dan kun je na de brexit eind maart geen handel drijven met Groot Brittannië.

 

Reageer op dit artikel