nieuws

E-fulfilment bedrijven Nederland: allround en geloof in automatisering

Supply chain 695

Het aantal e-fulfilment spelers is de laatste jaren flink gegroeid. Iedereen probeert een graantje mee te pikken van de booming e-commerce business. Maar wie zijn ze, waar zitten ze en wat kunnen ze precies? Logistiek heeft een interactief overzicht gemaakt van de e-fulfilment bedrijven van Nederland.

E-fulfilment bedrijven Nederland: allround en geloof in automatisering

Veruit de meeste e-fulfilment spelers in Nederland is allround gepositioneerd en gelooft in automatisering. Dat blijkt uit het overzicht ‘E-fulfilment Wie Wat Waar’ van Logistiek.  Dit meest complete overzicht van e-fulfilment bedrijven in Nederland schept  letterlijk overzicht  in deze hard groeiende en daardoor onoverzichtelijke logistieke wereld achter de e-commerce. Wie zijn ze, waar zitten ze, maar bovenal wat kunnen ze. Het overzicht, een vervolg op de lijst uit 2016, geeft snel en overzichtelijk antwoord op die vragen en meer.

Allround

De e-fulfilment bedrijven in het overzicht, de lijst beslaat momenteel 113 bedrijven,  stellen zich zo breed mogelijk op en claimen veelal allround te zijn. Allround zijn betekent immers ook in potentie meer volume. Volume dat essentieel is om te kunnen groeien en automatiseren. De kleinste, meest specialistische groep is meubelen, gevolgd door food. Andere categorieën die aan bod komen zijn: fashion, elektronica en drukwerk.

 

 

-e-fulfilment

 

Lees ook
In 6 stappen naar de juiste e-fulfilment speler

 

Automatisering sleutel van de toekomst

Automatisering en robotisering zijn belangrijke onderwerpen in de logistiek en dus ook in de e-fulfilment wereld. Veruit de meerderheid van de respondenten bestempelt automatisering/robotisering als: noodzakelijk, kansrijk of een must. Argumenten die worden gegeven zijn: groei, ergonomie, arbeidskrapte. Active Ants kiest hiervoor onder meer via Autostore. Ook investeert het in piece picking robot van Fizyr. Montapacking kiest voor een ‘meer flexibel’ systeem. Het e-fulfilment bedrijf schaft de komende jaren honderden autonoom rijdende robots aan voor zijn magazijnen.

 

 

efulfilment

 

 

Retouren en reparatiewerkzaamheden

Alle spelers verwerken retouren of bieden retourservice aan. Iets minder dan de helft biedt reparatiewerkzaamheden als service aan. Een klein aantal bedrijven biedt retour gekomen producten aan op marktplaats of veilingen. Het aanbod van value added services (vas) is daarentegen nagenoeg 100%.  Maar het aanbod soort service dat wordt aangeboden verschilt wel sterk. Herverpakken wordt het vaakst aangeboden, productfotografie het laagst. Robert van Kalsbeek van The Next Practise ziet vooral kansen in service zoals het aanbieden van een goede retourservice, montage, of het kunnen passen van kleding.

Specialisatie

Positionering wordt meer en meer cruciaal voor e-fulfilment bedrijven. Als je bij die vijftien spelers wilt horen, zul je je als fulfilment partij op een niche moeten richten of een specialisatie aanmeten (bijvoorbeeld gekoelde opslag of grote producten) om te overleven, stelde Jeroen Dekker van Active Ants, ingelijfd door BPost dit jaar,  in 2016 al vast. Automatisering/robotisering om daarmee de meest efficiënte partij te worden is een andere strategie.

 

 

 

 

Reageer op dit artikel