nieuws

RFID verhoogt voorraadbetrouwbaarheid America Today

Supply chain 565

America Today is gestart met een RFID proef. De fashion retailer heeft 3 winkels uitgerust met kleding voorzien van RFID-stickers en gebruikt handscanners voor het inventariseren van de voorraad. De eerste resultaten zijn zeer positief.

RFID verhoogt voorraadbetrouwbaarheid America Today

Eenvoudiger verzamelen en uitwisselen van data. Voor America Today was dit voldoende reden om het vizier op RFID te richten. Ook andere argumenten speelden mee om juist nu een pilot te starten. Charlotte den Heijer, logistiek coördinator bij de retailer: “Onze e-commerce activiteiten groeien, we hebben het magazijn verplaatst en hebben de voorraad van de winkels en de webshop daar samengevoegd. Een logische volgende stap was het inzichtelijk krijgen van de voorraad in de winkels. Nu de verhuizing achter de rug is, hebben we tijd om deze pilot op te zetten.”

3 typen pilotwinkels

America Today wil met de test de voorraadbetrouwbaarheid meten en verhogen. Dit is nodig nu de retailer is overgestapt op omnichannel. Robert-Jan Haitink, allocatie coördinator bij het bedrijf: “Als je omnichannel wilt doorvoeren, moet je er zeker van zijn dat de voorraad die beschikbaar is ook juist is. Dit kunnen wij alleen met een hoge voorraadbetrouwbaarheid realiseren. Pas dan weet je zeker dat je de klant niet teleurstelt met onjuiste informatie.”

 

Lees ook
Fashionretailers: RFID biedt grote kansen

 

Een deel van het assortiment in de 3 testwinkels is voorzien van RFID-prijsstickers. De deelnemende winkels zijn zorgvuldig geselecteerd. Eén winkel is wat groter, één winkel beschikt over twee verdiepingen en de derde winkel heeft meer dan gemiddeld te maken met winkeldiefstal. De test wordt uitgevoerd in samenwerking met Nedap. America Today maakt deel uit van de GS1 RFID Expertgroep.

Vergroten salesmogelijkheden

De voorraadnauwkeurigheid in de winkels is in 3 weken gestegen van ongeveer 70 procent naar 96 procent. Den Heijer: “De vraag of een item in de winkel ligt of in de stockruimte hoeven we niet meer te stellen. We zien het gewoon in !D Cloud software van Nedap. Dit vergroot onze salesmogelijkheden. We kunnen online de allerlaatste toppers aanbieden, we hopen dat hierdoor de noodzaak tot het afprijzen van artikelen kleiner is.” Haitink: “Het replenishment van en naar de winkels verbetert. Dankzij de software is er op zowel het hoofdkantoor als in de winkels een beeld van welke artikelen er op de winkelvloer liggen en welke in de stockruimte. Aanvullend kennen we nu de balans tussen de voorraad in de stockruimte en die in de winkel en kunnen daarop anticiperen.”

Verdere uitrol RFID

Het doel is om de voorraadbetrouwbaarheid op te krikken naar 98 procent. Aan het eind van de pilot, aan het eind van de zomer, beslist de retailer of de pilot een uitrol krijgt in alle 67 winkels van de onderneming binnen Nederland en België.

 

 

Reageer op dit artikel