nieuws

Lege benzinepompen door chauffeurstekort

Supply chain 770

Verscheidene tankstations in Nederland hebben last van aanvoerproblemen van brandstof. Chauffeurstekort is 1 van de oorzaken van het supply chain probleem. Het resultaat?: lege pompen.

Lege benzinepompen door chauffeurstekort

De oorzaken zijn onder meer de aanhoudende droogte en een nijpend tekort van gekwalificeerde chauffeurs. Dat meldt de belangenvereniging Tankstations BETA vrijdag. Door de droogte is het waterpeil in de rivieren gezakt. Schepen die brandstofdepots bevoorraden kunnen daardoor minder zwaar beladen worden. Ook heeft de branche last gehad van het recente olielek in de Rotterdamse haven.

Chauffeurstekort

Een structureel probleem is het gebrek aan chauffeurs, zegt een woordvoerder van BETA. ,”Deze bestuurders moeten speciale opleidingen hebben gevolgd, omdat ze rijden met gevaarlijke stoffen. Maar er is een groot tekort aan deze mensen. Dit is een belangrijke oorzaak voor het probleem.” BETA, dat ongeveer duizend leden heeft, krijgt dagelijks telefoontjes van bezorgde pomphouders. “Sommige staan een paar uur droog, andere soms tot wel drie dagen. Dan mis je flink wat omzet.”

Wervingscampagne vrachtwagen chauffeurs

Tekort aan vrachtwagenchauffeurs speelt al langer in de logistieke sector. De 2600 zij-instromers die tussen 2016 en begin 2018 zijn geworven via het sectorplan is niet genoeg. Reden voor de branche, onder aanvoering van het Sectorinstituut in maart dit jaar een nieuwe campagne te starten. De campagne ikwordvrachtwagenchauffer.nl moet 1500 truckers opleveren.

Reageer op dit artikel