nieuws

GfK onderzoek: e-commerce boodschappen groeit…maar héél langzaam

Supply chain Premium 452

GfK onderzoek: e-commerce boodschappen groeit…maar héél langzaam

Het online kopen van boodschappen zit in de lift. Maar het is ook maar een heel kleine groepje, de zogenoemde heavy buyers’, die e-commerce in het supermarktland hebben omarmd. Sterke groei op korte termijn is niet de verwachting.

22 procent van de ondervraagden geeft aan de afgelopen zes maanden online levensmiddelen te hebben besteld, tegen 18 procent in dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit het Formulerapport – E-commerce in fmcg van GfK. Dit is het grootste jaarlijkse onderzoek van Nederland rondom de online aankoop van levensmiddelen. Vanuit het GfK online panel is in april van dit jaar een representatieve steekproef van ruim 55.000 consumenten ondervraagd.

 

Lees ook

Albert Heijn levert binnen twee uur met ‘Rappie’-dienst

Jumbo wil grootste e-commerce speler van Nederland worden door Tech Campus

In het onderzoek brengt GfK niet alleen in kaart hoe de shopper denkt over online boodschappen doen als aanvulling op de feitelijke cijfers uit het GfK ConsumerScan-panel. Maar ook hoe klanten de verschillende webshops waarderen. Dit betreft online supermarkten, gespecialiseerde winkels en online warenhuizen.

 

Picnic zet zijn zinnen op Zuid-Nederland

 

Echt reden om te denken dat de markt de komende periode stevig gaat groeien, is er volgens de cijfers niet. Marcel Temminghoff, senior consultant GfK: “Als we kijken naar de groep die nu nog niet online boodschappen doen, dan zegt 1 procent dat in het komende half jaar zeker te gaan doen. Dan is er nog een groep van 5 procent die dat waarschijnlijk gaat doen. Die cijfers zijn ongeveer gelijk aan vorig jaar. Bijna driekwart van de consumenten zegt het waarschijnlijk of zeker niet te gaan doen.”

 

Zie ook
E-commerce supermarkten: bezorging wint aan populariteit

 

Reageer op dit artikel