nieuws

Nieuw tool maakt big data effectief voor de supply chain

Supply chain 1612

Waar liggen de kansen voor de supply chain als het gaat om big data? TU Eindhoven komt met een nieuw tool, die laat zien waar je als bedrijf staat op het gebied van data-integratie.

Nieuw tool maakt big data effectief voor de supply chain

De Data Ambition Matrix komt uit de koker van twee hoogleraren, Paul Grefen en Tom van Woensel. Vorig najaar creëerde van Woensel een nieuwe community met als achtergrond de trend big data en wat dat kan doen voor logistieke en supply chain processen. De onderzoekscommunity kreeg de naam Data2Move. Als eerste tastbare resultaat van deze community ontwierp Grefen een matrix waarmee fabrikanten, retailers en logistiek dienstverleners zichzelf een spiegel kunnen voorhouden. ‘Waar zitten wij met onze data-integratie, zowel intern als extern met ketenpartners?’

Bedrijven overschatten zichzelf

“Ik was verbaasd”, zegt Van Woensel. “De meeste bedrijven overschatten zichzelf op dit punt. Ze denken dat ze al een behoorlijk niveau van data-integratie hebben, maar dat valt vaak tegen. Daar komen ze achter door de matrix in te vullen en daar in workshops met bedrijven uit een hele andere sector over te praten.”

big data

Prof. Tom van Woensel

Hij wijst naar bedrijven als Jumbo – één van de deelnemers aan de community. “Daar is data belangrijk om promoties in goede banen te leiden. Maar kun je die data ook gebruiken om slimmer te plannen en accurater te zijn in het voorraadbeheer? Die vragen leven volop, ook bij andere bedrijven. Er gebeurt eigenlijk vrij weinig met data, die wel beschikbaar is maar moeilijk te combineren met andere data.”

Elkaar vragen stellen over datagebruik

“Er zijn goede systemen voor bedrijven op de markt. Daar ligt het niet aan”, meent Grefen. “Die systemen kunnen op hoog niveau strategische informatie opleveren. Maar in de huidige praktijk zie je vaak tamelijk primitieve koppelingen tussen oudere systemen en zelfs handmatige verwerking om data meer operationeel bij elkaar te brengen.”
De community, waar inmiddels zo’n 50 organisaties bij zijn aangesloten, gaat op zoek naar verbeteringen door elkaar de juiste vragen te stellen over datagebruik. De TU levert wetenschappelijke ondersteuning. Inmiddels zijn de eerste tien bachelor en masterstudenten aan de slag op basis van de bevindingen in de community. De komende vijf jaar verwachten Grefen en Van Woensel een toolbox te kunnen ontwikkelen met hulpmiddelen, waarmee de deelnemers hun voordeel kunnen doen. Daarvan is de Data Ambition Matrix het eerste voorbeeld.

‘Waar sta ik – wat is mijn ambitie?’

De matrix bestaat uit een horizontale as, die de mate van integratie laat zien – over bedrijfsdisciplines heen tot en met dynamische netwerken met partners. Verticaal geeft de matrix aan op welk niveau een bedrijf nu zit, dan wel zou willen zitten. Daarbij is het hoogste niveau data delen volledig geïntegreerd bij het nemen van operationele beslissingen. De matrix is inmiddels getest in een grote workshop met groepen van 4 of 5 bedrijven en als positief ervaren.

big data

Prof. Paul Grefen

“Hier werden deelnemers heel blij van”, zegt Grefen. “Het gaat al heel lang over big data en dat data wordt gezien als de vierde pijler – naast grondstoffen, financiën en personeel – onder een bedrijf. Maar nu zien bedrijven zelf waar ze staan op dit punt en kunnen ze ambities verwoorden.”
Dat hoeft niet altijd rechtsboven in de matrix te zijn volgens Van Woensel. “Veel bedrijven vinden juist van niet. Ze zijn daarin best realistisch. Maar dat zegt dan wel iets over de investeringen die je zou moeten doen om daar te staan waar de kansen liggen.”

Paul Grefen legt in deze video uit hoe de Data Ambition Matrix werkt

 

Reageer op dit artikel