nieuws

Langere retourtijd reduceert retouren

Supply chain 933

Wil jij als retailer je retourpercentage reduceren? Twee simpele ingrepen kan zorgen voor een forse reductie. Een langere retourtijd voor de klant is 1 van de manieren.

Langere retourtijd reduceert retouren

Fashion in e-commerce groeit. In het eerste kwartaal van 2018 groeide de  markt met 14 procent ten opzichte dezelfde periode een jaar eerder. De retourpercentages blijven evenmin hoog. Maar een paar simpele aanpassingen kan voor drastische retourreductie zorgen. Dat bleek dinsdag tijdens het Fashion event van Emerce.  Redmer de Vries van betaalplatform Afterpay, die samen met datawetenschapper Alec Minnema onderzoek heeft gedaan naar retouren, presenteerde enkele opvallende conclusies, meldt Emerce.

Oplossingen retoureductie

Wie zijn retouren wil verlagen moet goed om zijn fotografie letten. Te gelikte foto’s zorgt juist voor teleurstelling bij de klant. De kans is dan groter dat hij het product terugstuurt. Wie echt slagen wil maken moet de klant meer retourtijd geven, aldus de onderzoekers. Wanneer de retourtijd wordt opgerekt naar meer dan een maand kan een daling tot 47% realiseren. Momenteel ligt de retourpercentage op ruim 50% bij fashion.

 

 

Lees ook de blog
In 4 stappen grip op je retourlogistiek

 

Hoewel (gratis) retouren zorgen voor een flinke logistieke stroom en dus kosten, zijn ze niet per definitie slecht, aldus De Vries. De bestedingen zijn gemiddeld 15 euro hoger. Een andere conclusies uit het onderzoek: Mannen retourneren minder vaak dan vrouwen. In de provincie steden is het aantal retouren hoger.

 

Reageer op dit artikel