nieuws

‘Laat zien wat is bereikt met duurzame supply chains’

Supply chain Premium 1570

‘Laat zien wat is bereikt met duurzame supply chains’

Duurzaamheidswinst blijkt vaak op de lange duur ook te leiden tot economische vooruitgang. Dat zouden supply chain managers zich wat beter moeten realiseren, omdat zij de sleutel tot ketensamenwerking in handen hebben. Goed voorbeeld is Interface.

Juist bij supply chain managers ligt de sleutel tot duurzaam ondernemen. Dat vindt André Nijhof, hoogleraar sustainable business & stewardship bij Nyenrode. “Zelfs de grootste bedrijven zijn te klein om de huidige maatschappelijke problemen alleen op te lossen. Daarvoor is ketensamenwerking nodig.” Volgens Nijhof start duurzaam ondernemen met de erkenning, dat elk bedrijf een impact heeft op de maatschappij, maar voor haar functioneren ook afhankelijk is van diezelfde maatschappij.

‘Wij zijn verantwoordelijk’

Nijhof hamerde op samenwerking tijdens een bijeenkomst van het Supply Chain Excellence Leadership Platform (SCELP). Iedereen is voor duurzaamheid, maar juist in de supply chain is het een extra belangrijk thema vonden de deelnemers. “Wij zijn verantwoordelijk voor alles wat in onze supply chain gebeurt”, stelt Jack van der Veen, collega-hoogleraar van Nijhof. Samen met Michel van Buren (BLMC) was hij vijf jaar geleden oprichter van SCELP. “Denk nog eens aan het instorten van de kledingfabriek in Bangladesh in 2013 en aan de fibronil-affaire van vorige zomer. Het is onze verantwoordelijkheid om eerlijke, integere en duurzame supply chains op te zetten. De grote vraag is echter: hoe doen we dat?”

Eerlijke en duurzame supply chains, waarom niet?
Lees dit blog van prof. Jack van der Veen

 

Veel bedrijven starten pas met duurzaamheid als daar een business case tegenover staat, want dan kunnen ze het zich veroorloven om te investeren in duurzaamheid. Nijhof wil dit omdraaien: “Kunnen we het ons veroorloven om niet te investeren in duurzaamheid? Juist de bedrijven die duurzaamheid niet primair oppakken vanuit het economisch gewin, realiseren hiermee op lange termijn de grootste opbrengsten.” Hij noemde Unilever als voorbeeld van deze aanpak, waarbij een bedrijf allereerst een helder commitment uitspreekt en dan de verbinding zoekt op basis van een gemeenschappelijke set van waarden. “Daaraan moeten ze vervolgens blijven vasthouden, ook als een crisis uitbreekt. En creëer transparantie: misschien lukt het niet helemaal om de doelstellingen te halen, maar laat zien wat wel is bereikt.”

Indrukwekkende resultaten bij Interface

Rob Heeres (midden)

Een bedrijf die dit ook doet is Interface, fabrikant van onder meer tapijttegels. In 1994 al formuleerde oprichter Ray Anderson de doelstelling om in 2020 te opereren zonder enige negatieve impact op het milieu. “Een doelstelling die Interface onmogelijk alleen kon realiseren”, stelt Rob Heeres, vice-president global supply chain systems bij Interface. Hij noemt als voorbeeld een Italiaanse leverancier van nylon, inmiddels specialist in recyclen. “Die leverancier is nu bovendien marktleider in gerecycled nylon en won daarmee veel nieuwe klanten. Voor het stansen van tapijttegels werd een alternatief gevonden dat leidde tot drastisch minder materiaalverlies en tevens een verdubbeling mogelijk maakte van de doorvoer in productie.
Het zijn succesverhalen, maar het gaat niet vanzelf. “Het vergt commitment op de lange termijn, co-investeringen zijn noodzakelijk en lang niet alle verduurzamingsprojecten zijn succesvol”, weet Heeres uit ervaring. “Dat is niet erg, want de projecten die wel succesvol zijn, leveren veel op.”
De duurzaamheidsresultaten zijn indrukwekkend: emissies zijn met 96 procent afgenomen, het waterverbruik met 88 procent, het energieverbruik met 43 procent. En als alle doelstellingen ten aanzien van milieu-impact zijn bereikt? “Dan willen we producten ontwikkelen waarvoor geen CO2 meer de lucht ingaat, maar die juist CO2 opnemen.”

Lees ook: SC monitor 2017, samenwerking stokt aan de top

Reageer op dit artikel