nieuws

Flinders heeft de beste logistieke webshop

Supply chain 1645

Woonwebshop Flinders is uitgeroepen tot Logistieke Webshop van het Jaar. Tijdens de E-commerce Live bijeenkomst in Amsterdam bleek Flinders betere papieren te hebben dan mede-finalist KPN.

Flinders heeft de beste logistieke webshop
Jochem Mertens en Oscar Diele

Directeur Oscar Diele en  distributiemanager Jochem Mertens sloten elkaar in de armen direct na de bekendmaking in de Beurs van Berlage. “Ik ben een echte marketingman”, had Diele eerder op de dag geroepen tijdens de voorafgaande presentatie. “Maar ik weet zeker dat logistiek de drijvende kracht is achter het succes van Flinders. Logistiek is voor ons een belangrijk marketinginstrument.” Het bedrijf is 7 jaar oud. Met 80 medewerkers zal dit jaar een omzet van 20 miljoen euro worden gerealiseerd – 5 miljoen euro meer dan in 2017.

‘Verkoop via alle denkbare kanalen’

De logistieke operatie van Flinders is beperkt qua omvang. De magazijn van 10.000 vierkante meter in de Westhaven van Amsterdam telt 25 medewerkers. Van de 25.000 artikelen (designmeubels, woonaccessoires) ligt daar 20 procent van de SKU’s op voorraad, de rest is via crossdocking en dropshipping direct beschikbaar voor de online klant.
Flinders profileert zich als een echte omnichannel leverancier. “Via alle denkbare verkoopkanalen”, zegt Diele. Naast online in Nederland, België en Duitsland heeft het bedrijf 2 eigen cafés met meubels uit het eigen assortiment en een woonwinkel in Zaandam. Maar ook via de Bijenkorf, Amazon en Bol.com brengt Flinders het aanbod onder de aandacht.

Crossborder moet ambitie Flinders waarmaken
Online meubelspecialist gaat over de grens

 

‘Tot en met ophangen van de lamp’

Zelf zegt Diele met name onderscheidend te zijn door gebruik te maken van slimme software, waarmee vraagvoorspelling op zoekgedrag gekoppeld aan verkoophistorie leidt tot een voorraadbeschikbaarheid van 85 procent. Bovenop het standaard WMS hebben de ICT specialisten van Flinders een eigen besturingslaag aangebracht. “Iedere twee weken halen we daar de informatie uit om onze logistieke processen te optimaliseren. Dat heeft ons gebracht op een leverbetrouwbaarheidsniveau van 99,8 procent.”
Diele wees nog even op de winnaar van dezelfde prijs twee jaar terug, dat was Omoda. “Daar ben ik wel eens jaloers op. Wij versturen bepaald geen schoenendozen. Een groot deel van onze orders is ongeschikt voor pakketpost, maar moet met twee man worden gebracht en gemonteerd; tot en met het ophangen van designlampen aan toe. Wij bezorgen niet alleen, wij ontzorgen.”

‘Trots op onze logistieke check-out’

Flinders maakt gebruik van de logistiek check-out van DeliveryMatch, één van de sponsoren van de Logistieke Webshop van het Jaar. “Dat is onze trots”, zei Diele. “We waren de eerste gebruiker en hebben het systeem samen met de leverancier gebouwd.” De check-out laat aan online klanten exact zien wat er in het winkelmandje ligt, aangevuld met informatie over de dienstverlening en het transport dat er bij hoort. Aan de achterkant houdt Flinders maximaal contact met de vervoerders, die zorgen voor de aflevering bij de klant.
Juryvoorzitter Egbert Guis prees de winnaar om de duidelijke keuzes en de visie die hoort bij een marktleider. “Wat tijdens ons jurybezoek met name in het oog sprong was, dat Flinders van hun logistieke proces echt een USP maakt in haar propositie. Dit levert Flinders de laatste jaren een behoorlijke groei op. Als deze groei zich doorzet, zal het wel een uitdaging worden om dezelfde kwaliteit te blijven bieden rondom hun afleverproces. Maar dat is van latere zorg.”
Dit jaar bestond de jury verder uit Tom van Woensel (TU Eindhoven), Paul Haagh (Vanderlande), Niels Agatz (Erasmus Universiteit) en Nick Beckers (Evofenedex).

Reageer op dit artikel