nieuws

Retouren e-commerce blijven struikelblok voor retailers

Supply chain 1357

Retouren zijn nog steeds een lastig fenomeen voor retailers. De grote stromen en de kosten die er mee gepaard zijn blijven een bron van zorg en uitdaging.

Retouren e-commerce blijven struikelblok voor retailers

87 procent van de retailers wereldwijd geeft toe dat het afhandelen van retouren een ‘uitdaging’ is. De toename van gratis en snelle bezorging gaat gepaard met een toename van geretourneerde producten; een dure aangelegenheid waar bijna elke detailhandelaar moeite mee heeft. Dat blijkt uit Future of Fulfillment Vision Study, een wereldwijd onderzoek van Zebra waarin is geanalyseerd hoe producenten, de transport- en logistieksector en detailhandels zich voorbereiden op de groeiende behoeften van de ‘on-demand’ economie.

E-Fulfilment

Winkels converteren tot e-fulfilment centra, om zo de retour producten te kunnen verwerken, is een oplossing voor veel retailers. 7 van de 10 neemt dat idee in overweging.  Meer dan 60 procent van de detailhandelaars die nu nog geen gratis verzending, gratis retourneren of bezorging op de dag van bestelling aanbieden plannen dat wel te gaan doen. 44 procent verwacht dit uit te besteden aan een externe e-fulfilment partij. 

Bezorging binnen 2 uur

Uit de studie blijkt verder dat 78 procent van de logistieke bedrijven verwacht dat in 2023 bezorging op de dag van bestellen mogelijk gaat worden en 40 procent verwacht dit in 2028 zelfs binnen twee uur te kunnen realiseren. Bovendien verwacht 87 procent van de respondenten tegen 2028 gebruik te gaan maken van ‘crowdsource’ leveringsmogelijkheden of een netwerk van bestuurders dat een specifieke order afhandelt.

Andere conclusies

Slechts 39 procent van de ondervraagden werkzaam in bevoorradingsketens hebben aangegeven te opereren op omnichannel niveau. Uit het onderzoek bleek dat voor een derde van de respondenten, het verlagen van nabestellingen als grootste uitdaging wordt gezien om omnichannel fulfillment te bereiken, gevolgd door voorraadallocatie en vrachtkosten.

 

Lees de blog
Omnichannel logistiek: Kansen voor de fysieke winkel

 

E-commerce aanpassingen

76 procent van de ondervraagde detailhandelaars gebruikt de winkelvoorraad voor online bestellingen, 86 procent van de ondervraagde hebben het voornemen om een koop online en haal af in de winkel service te implementeren. Detailhandelaars investeren in het aanpassen van winkels en het verkleinen van de winkelruimte om afhaal en retour van e-commerce te kunnen faciliteren.

Handscanners

Hoewel 72 procent van de organisaties gebruik maken van barcodes, is er toch nog steeds bij 55 procent sprake van inefficiënte werkmethoden waarbij letterlijk nog steeds pen en papier wordt gebruikt. In 2021 zullen mobiele computers met barcode-scanners door 94 procent van de respondenten worden gebruikt voor omnichannel logistieke doeleinden.

 

 

Lees ook
In 6 stappen naar de juiste handscanner

 

RFID en robots

Radiofrequentie-identificatie (RFID) technologie op management platformen zal naar verwachting met 49 procent groeien in de komende vijf jaar. Ondervraagde leidinggevenden verwachten dat de meest disruptieve technologieën zullen bestaan uit: drones (39 procent), autonome voertuigen (38 procent), gedragen en mobiele technologie (37 procent) en robotica (37 procent).
In Zebra’s Future of Fulfillment Vision Study zijn meer dan 2,700 professionals benaderd. Zij zijn actief in transport en logistiek, detailhandel en producerende firma’s. De enquêtes is in 2017 uitgevoerd in samenwerking met onderzoek partner Qualtrics in de Verenigde Staten, Canada, Brazilië, Mexico, Colombia, Chili, Frankrijk, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Italië, Rusland, Spanje, China, India, Australië en Nieuw-Zeeland.

Reageer op dit artikel