nieuws

Groei e-commerce bestedingen stagneert

Supply chain 1521

De omzet van Nederlandse webwinkels (producten en diensten) is andermaal toegenomen. De toename is wel fors minder dan een jaar eerder.

Groei e-commerce bestedingen stagneert

De omzet van Nederlandse webwinkels (producten en diensten) is met 13 procent toegenomen tot 22,5 miljard euro.  Het aandeel online verkopen van producten wordt steeds belangrijker binnen de Nederlandse detailhandel.

Onderzoek

Dat blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.

 

 

 

Retailaandeel e-commerce

De online bestedingen aan producten bedroegen in 2017 12,7 miljard euro. Het aandeel van de e-commercebranche binnen de hele detailhandelsector is 9,7%.  Dit betekent een stijging van 1,3 procentpunt ten opzichte van 2016. Vergeleken met vijf jaar geleden, toen het aandeel van de online aankopen 5,0% bedroeg, is het aandeel zelfs bijna verdubbeld, stelt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org.

 

 

e-commerce-thuiswinkel-2017

Groei vlakt af

Wanneer we de groei in online bestedingen voor heel 2017 (+13%) vergelijken met de groei in 2016 (+22%), dan zien we dat de groei is afgenomen. Ook de groei in het aantal online aankopen is in 2017 minder groot (+17%) dan in 2016 (+22%).

Smartphone steekt tablet voorbij

Sinds het eerste kwartaal van 2017 is de penetratie van de tablet voor het doen van online aankopen vrijwel stabiel gebleven. De populariteit van de smartphone binnen e-commerce is wel blijven stijgen, waardoor de penetratie van de smartphone bij online aankopen vanaf het tweede kwartaal van 2017 voor het eerst hoger ligt dan de penetratie van de tablet. UPS constateerde in zijn onderzoek vorig jaar een soortgelijke trend. E-commerce shoppers zullen meer en meer digitale apparaten gebruiken om aankopen te doen. Vooral de smartphone wint aan populariteit.

 

e-commerce

 

Grootste stijgers

Waar het in 2016 vooral de segmenten Schoenen & Personal Lifestyle, Verzekeringen, Food/Nearfood en IT waren die een aanzienlijke online groei lieten zien, zijn in 2017 Health & Beauty, Food/Nearfood en Home & Garden de grootste stijgers in termen van online bestedingen.

Reageer op dit artikel