nieuws

Belang e-commerce PostNL groeit

Supply chain 1796

Belang e-commerce PostNL groeit

Pakketbezorging blijft de belangrijkste kurk waar PostNL op drijft. Het belang is alleen maar toegenomen, zo blijkt uit de jaarcijfers van 2017.

PostNL noteerde in 2017 een omzet van bijna 3,5 miljard euro. Dat is een fractie meer (ruim 3,4 miljard euro) dan in 2016. Circa 38 procent van de opbrengsten haalde PostNL uit diensten die gerelateerd zijn aan e-commerce. Dat was een jaar eerder nog 33 procent.

Jaarcijfers PostNL 2017

Dat blijkt uit de jaarcijfers van het post- en pakketbedrijf over 2017. Het operationeel bedrijfsresultaat kwam in 2017 uit op 225 miljoen euro. Voor 2018 wordt een bedrijfsresultaat verwacht van 160 miljoen tot 200 miljoen euro. Het bedrijf verwacht kosten te moeten maken, onder meer voor logistiek.

PostNL wil in 2018, 2019 en 2020 ieder jaar 3 sorteercentra openen in Nederland. Daarnaast staan er 2 nieuwe pakkettensorteercentra in België op de agenda voor 2019. Plannen die PostNL moeten helpen zijn ambitie als belangrijke e-fulfilment speler waar te maken. Het bedrijf timmert dan ook flink aan de weg op logistiek- en e-commerce gebied. PostNL wil de belangrijkste e-fulfilment speler in de Benelux worden. De overname van een nachtdistribiteur moet daar aan bijdragen.

Plannen en overnames

Vorig jaar nam het JP Haarlem Delivery over, een dienstverlener op het gebied van bezorging en montage van meubels. Ook op het gebied van food heeft het bedrijf grote plannen. PostNL nam in september vorig jaar zijn 19e pakkettensorteer- en distributiecentrum in Nederland in gebruik. De laatste is meteen de grootste van het post- en pakketbedrijf.

Reageer op dit artikel