nieuws

SOAR 2018: BluJay laat zien in welke richting het IT ontwikkelt

Supply chain 1148

SOAR 2018: BluJay laat zien in welke richting het IT ontwikkelt
Jean Paul Luijten en Patrick Maley van BluJay

Partnerships met crowdsourcing initiatieven en een Customer Advisory Board (CAB) zijn twee van de manieren waarop logistieke IT-leverancier BluJay Solutions wil inspelen op marktveranderingen. De nieuwtjes werden bekend gemaakt tijdens de SOAR Summit Europe. Immers – volgens Doug Surrett, Chief Product Strategist – verandert de logistieke sector onder druk van bedrijven als Amazon sneller dan ooit. Ook Blockchain zal een disruptieve rol gaan spelen.

Eén van de partnerships die BluJay is aangegaan betreft de samenwerking met Locpin, een onderneming die met behulp van crowdsourcing snel groeit. Locpin maakt leveringen mogelijk zonder dat een consument hiervoor een vast adres dient door te geven. Surrett: “Verdieping drie, kamer X op een bepaalde locatie volstaat. Een consument creëert een locatie en geeft aan hoe lang die locatie geldig blijft voor één of meerdere leveringen.”

BluJay gaat partnerships aan

Een dergelijk initiatief met locatie-indicaties in plaats van adressen heeft volgens de Chief Product Strategist nogal wat consequenties, omdat veel systemen van logistieke ondernemers met vaste adressen werken. “Tarieven zijn gebaseerd op vaste adressen en hoe bepaal je een tarief als je het adres niet hebt? Een initiatief als dit zorgt voor een ongekende noodzaak voor flexibiliteit”, aldus Surret. BluJay zegt door samen te werken met dit soort initiatieven meer zicht krijgen op hoe logistieke ondernemers moeten inspelen op deze en toekomstige veranderingen. In het geval van Locpin doet het dit door de gegevens die consumenten doorgeven te ‘rerouten’ naar voor hedendaagse systemen bekende adressen.

Toevoeging ‘message broker’-laag

Ook bij TMFF, voluit Transportation Management For Forwarders, komt er een vorm van rerouting om de hoek kijken. Sinds eind november werkt de IT-leverancier met een extra ‘message broker’-laag. Deze laag helpt forwarders bij het vertalen van informatie van klanten naar data die het TMS van de forwarder begrijpt. De berichtenlaag moet volgens BluJay het aantal benodigde interfaces reduceren. Wel dient het systeem van de klant dat de data aanlevert gebruik te maken van standaarden die binnen de logistieke sector gebruikelijk zijn. De IT-leverancier heeft voor het eigen TMS, dat is ontwikkeld voor verladers, een vergelijkbare message broker gelanceerd.

Customer Advisory BoardBluJay SOAR 2018

De leverancier stelde recent ook een Customer Advisory Board in. Iets wat tijdens SOAR, de gebruikersbijeenkomst van BluJay, met de aanwezige klanten werd gedeeld. De CAB moet gebruikers van de BluJay applicaties in staat stellen tot het geven van feedback op bestaande en nieuwe software. De leverancier deelt de product roadmap en streeft meerdere contactmomenten per jaar na. Het CAB moet volgens BluJay leiden tot een situatie waarbij 25 procent van het totaal aan IT-ontwikkelingen binnen de onderneming plaatsvindt op basis van klantsuggesties en wensen.

Blockchain: minder schade en vertraging in keten

Blockchain is, zo geeft Gartner aan in zijn hype cycle, al hard op weg naar volwassenheid. Toch is het gebruik van blockchain-achtige technologie in de supply chain nog maar mondjesmaat te vinden. Enkele projecten zijn bekend, waaronder een proef van IBM en Maersk. Tijdens SOAR 2018 gaf Blockchain specialist Jean-Paul Luijten een inkijkje in de mogelijkheden die de technologie de logistieke sector kan bieden. Volgens Luijten is de belangrijkste winst te vinden in de drastische afname van point-to-point communicatie momenten. Ofwel, wie als partij veel transactionele zaken weet te automatiseren, kan zich richten op voor de klant belangrijker zaken. Ook kan de blockchaintechnologie zorgen voor minder schade en vertragingen.

ShipChain

Binnen een project als ShipChain zorgt blockchain voor het tracken van containers. ShipChain is een geïntegreerd systeem waarbij de tracking het pad omvat vanaf het moment dat de zending de fabriek verlaat tot het moment dat de levering op de deurmat van de consument ligt. “Blockchain kan voor disruptie zorgen en bedrijven die er slim mee weten om te gaan concurrentieelvoordeel geven. Wel is het nog afwachten hoe snel de ontwikkeling zal gaan.”

Mindset verandering nodig

Luijten stelt wel dat – ondanks de potentiële winst – dat twee belangrijke aspecten nog niet zover zijn dat de technologie toepasbaar is binnen de logistieke sector. “Bedrijven moeten het delen van data gaan accepteren als een noodzaak. Dat is vooral een mindset die dient te veranderen. Daarnaast moeten supply chain partners per transactie bepalen welke data ze wel en niet willen delen. Dit laatste is vooral van belang om de snelheid binnen het blockchainnetwerk te kunnen garanderen. Zo is het beter om slechts een document of een deel ervan te delen als bewijs dan meer info.” Iets wat bedrijven zich volgens Luijten ook moeten realiseren is dat wat ze delen binnen de blockchain, niet meer te verwijderen is.

Lees ook: Logistieke netwerken kunnen blockchain moeilijk aan

Reageer op dit artikel