nieuws

Picnic verwacht winstgevend te zijn in 2020

Supply chain 3562

Picnic verwacht winstgevend te zijn in 2020

Online supermarkt Picnic gaat in 2018 de omzet verdrievoudigen naar 300 miljoen euro. Dat kan alleen door opnieuw fors te investeren in mensen, middelen en distributiecapaciteit.

Picnic blijft de aandacht op zich vestigen, ook in de landelijke pers. Zowel het AD als de Volkskrant gaven ruim aandacht aan oprichter Michiel Muller, die samen met drie andere initiatiefnemers een paar jaar lang werkte aan een compleet nieuw, online concept in de foodretail.
Twee jaar geleden ging Picnic van start. Nu meldt het bedrijf boodschappen te bezorgen bij 90.000 vaste klanten, verdeeld over dertig plaatsen in stedelijk gebied. De omzet is in die periode gegroeid naar 100 miljoen euro. Winst gaat Picnic maken in 2020, aldus Muller in de Volkskrant vandaag.

Op tijd en compleet leveren

Komend jaar gaat Picnic door met groeien. Eind januari opent het bedrijf een nieuw distributiecentrum in Diemen. Eind februari dekt het bedrijf de hele regio Rotterdam af, waar volgens Picnic al zevenduizend klanten op de wachtlijst staan. Die wachtlijsten zijn volgens Muller noodzakelijk. “Je kunt niet iedereen direct toelaten, want dan gaat het mis. Je kunt klanten beter laten weten dat ze een paar weken moeten wachten, zodat we ze dan perfecte service kunnen bieden: op tijd en compleet leveren.”
Om de groei te kunnen faciliteren zijn investeringen nodig. Afgelopen jaar kreeg Picnic een flinke kapitaalsinjectie van 100 miljoen euro van onder andere NPM Capital. Als doelstelling formuleerde Picnic toen: binnen drie tot vijf jaar een landelijke dekking, 10.000 nieuwe banen, vijf dc’s en zeventig hubs. Voor de bezorging gaan tegen die tijd 2.000 elektrische bestelauto’s de weg op.

Zes gratis afleveringen in een uur

Het geheime wapen van Picnic is volgens de Volkskrant de herontdekking van het melkboermodel, afleveren op een vast moment.

'Let op Picnic - zij snappen het' zegt Walther Ploos van Amstel


“Bij de traditionele bezorgmodellen is de bezorging heel inefficiënt. Wij doen met ons melkboerrondje zes bestellingen in een uur, gratis en op tijd.” Muller zegt in het AD daarmee een voorsprong te hebben op traditionele supermarkten met hun thuisbezorgmodellen.
Bijzonder aan Picnic is verder dat het bedrijf voor een groot deel drijft op jonge medewerkers, academici waar nodig die bij Picnic hun eerste werkervaring opdoen. De gemiddelde leeftijd van het personeel is 27 jaar. Zij krijgen volgens Muller alle vrijheid om zelf met oplossingen te komen.

‘Gouden Betonmix’ award om meer zekerheid

De keerzijde is het ontbreken van vaste contracten. FNV verleende Picnic daarom in december de ‘Gouden Betonmix’ award, die bedoeld is als ‘aanmoedigingsprijs’ om medewerkers meer zekerheid te bieden. “Naar buiten toe presenteert Picnic zich als gezellige en makkelijke online supermarkt, maar voor de medewerkers is dat anders. Voor hen geldt de ‘voor-jou-tien-anderen-cultuur’ met weinig zekerheid en geen basis om een bestaan op te bouwen”, aldus FNV in een toelichting.

Lees ook: blog van Walther Ploos van Amstel

Reageer op dit artikel