nieuws

E-commerce verdubbelt marktaandeel

Supply chain 3892

E-commerce verdubbelt marktaandeel

De opmars van e-commerce is niet te stuiten. Webshops verdubbelen tot 2025 hun marktaandeel, verwacht het Economisch Bureau van ING. Vorig jaar maakten webwinkels nog 12,5 procent van de detailhandel uit, maar in 2025 is dat een kwart.

Webshops in kleding, schoenen, speelgoed en elektronica zijn de drijvende krachten achter de groei, maar ook boodschappen doen in online-supermarkten komt de komende jaren sterker van de grond.

De omzetgroei van de gehele detailhandel komt dit jaar volgens de ING-economen uit op 2,5 procent. In 2018 zwakt de groei iets af naar 2 procent.

e-commerce

In de grotere steden is de markt voor fysieke winkels weer groeiende en ontstaan allerlei nieuwe initiatieven. Buiten de grote steden hebben winkels echter vaak veel te lijden onder het online winkelen.

E-commerce groeit fors 1e kwartaal

Nederlandse consumenten van 15 jaar en ouder hebben in het eerste kwartaal van 2017 € 5,55 miljard uitgegeven bij webwinkels, verdeeld over 44,43 miljoen aankopen. Zowel in online bestedingen als in online aankopen betekent dit een groei van 11% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

 

LDV’ers moeten e-commerce logistiek herstructureren

 

Fashion sterke stijger

Vooral de online bestedingen in categorieën met een kleiner online aandeel, zoals Health & Beauty en Home & Garden, stijgen significant in het eerste kwartaal, maar ook het volwassen segment Fashion laat weer een flinke groei (+30%) zien.

Aantal kopers gedaald

Opvallend hierbij is wel dat het aantal online kopers in de totale markt voor het eerst in jaren is gedaald (-1%). Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.

Dit zijn de e-fulfilment bedrijven NL

Reageer op dit artikel