nieuws

Zo wil PostNL nummer 1 worden in food

Supply chain 4904

PostNL gaat zijn omvorming naar specialist pakketbezorging versneld doorvoeren. Food is een belangrijke driver voor de groeiplannen. PostNL wil de nummer 1 worden in food.

Zo wil PostNL nummer 1 worden in food

“Voor ons is de voedselmarkt heel interessant. De combinatie retail en food is een potentiële groeimarkt.” Dat stelde Jeroen Veldstra, directeur HR en sourcing van PostNL vorig jaar in het magazine Logistiek.

PostNL heeft niet stilgezeten. supermarktformules en foodaanbieders als  Hoogvliet, Ekoplaza, Marley Spoon, De Krat en Mathijs Maaltijdbox laten PostNL al bezorgen. Om de foodwereld optimaal te bedienen, heeft PostNL een foodbox ontwikkeld met een koelelement. De box kan via de automatische, interne logistieke systemen worden verwerkt.

Eigen food netwerk

Dat food echt serious business is blijkt; het pakketbedrijf heeft een eigen ingericht netwerk voor food op poten gezet. Een start-up binnen een groot bedrijf, zo omschrijft manager online food Daan Koek zijn sectie. Met eigen IT, eigen app, eigen commercie en eigen operatie. “Je krijgt bij online food met andere vraagstukken te maken dan bij gewone pakketten. Dat vraagt om een nog flexibeler team.”

Wat zijn de belangrijkste leerpunten geweest sinds PostNL met food is gestart?

“Eigenlijk is het een continu leerproces, waarbij we samen met onze klanten van alles testen en ontdekken. Zo zijn we met een apart foodnetwerk gestart, nadat Mathijs Maaltijdbox ons benaderde om de logistiek af te handelen. En Marley Spoon wilde graag kortere tijdvakken en verzendingen realtime kunnen volgen.

 

Lees ook
Amazon verovert food markt door megadeal

 

Dat introduceren we dan voor ons hele foodnetwerk. Nu monitoren we elke zending en kunnen we steeds nauwkeuriger consumenten informeren wanneer hun bestelling komt. Ook leren we veel van consumenten. Al sinds het begin houden we regelmatig enquêtes om te peilen wat zij belangrijk vinden.”

Kun je kort omschrijven hoe het proces verloopt tussen bestelling en bezorging?

“Nadat de retailer de bestelling heeft gereedgemaakt, haalt PostNL deze op. Met onze speciale koelboxen doen we dat in drie temperatuurzones, voor kw, vers en diepvries. Dan gaat het naar één van onze regionale sorteercentra en vervolgens wordt het dezelfde dag bezorgd. De consument weet op een half uur nauwkeurig hoe laat zijn bestelling komt. Gebleken is, dat men dat heel belangrijk vindt bij food. Consumenten kunnen bij het bestellen instructies

 

PostNL zet vol in op pakketten

 

geven over de aflevering. Indien iemand niet thuis is, proberen we het bij de buren. Als dat niet lukt, belt de chauffeur met de klant om te bespreken wat hij moet doen. Bij de deur zetten doen we alleen als de klant dat expliciet aangeeft. De juridische aspecten die daaraan zitten, zijn overigens ook een mooi voorbeeld van zaken die we moesten uitzoeken. 99,8 procent wordt op de afgesproken dag afgeleverd.”

Hoe zit het met die 0,2 procent die niet lukt?

“Dan heb je het echt over calamiteiten. Er is een control team dat elke route monitort. Als er iets is, wordt meteen met de chauffeurs overlegd. Bij ernstige situaties, een sneeuwstorm bijvoorbeeld, treedt een calamiteitenplan in werking. Dan bezorgen we een dag later alsnog. Belangrijk vinden wij, dat de consument goed wordt geïnformeerd, bij food nog meer dan bij een gewoon pakket. Die transparantie is een punt waarop we ons willen onderscheiden.”

Is same-day delivery van food een optie voor de toekomst?

“Voor onze foodpartners is het minder aantrekkelijk. We hebben het wel getest, maar slechts 4 à 5 procent van de klanten zou daarvan misschien willen gebruikmaken. De vraag is er amper. Net als bijvoorbeeld voor het retour nemen van lege flessen en bierkratten. Mensen komen nog steeds meerdere keren per week in de supermarkt en kunnen daar hun retouren inleveren. Bovendien zou het van onze kant om een heel nieuw logistiek proces vragen.”

Wat levert het supermarkten op om met PostNL in zee te gaan?

“Logistiek is de grootste bottleneck bij online food. Iedereen kan er natuurlijk voor kiezen om alles zelf te organiseren, maar dat kost wel veel geld en tijd. Bovendien moet je als supermarkt al met zoveel dingen bezig zijn, je assortiment, je klanten, et cetera. Het op de juiste wijze leveren van een bestelling is waar wij goed in zijn, daar zijn we de hele dag mee bezig. Ik denk dat onze landelijke dekking, flexibiliteit en innovatie de meest aantrekkelijke aspecten zijn voor mogelijke partners. Ook hebben wij het voordeel van de schaal. Online kan alleen rendabel zijn bij de juiste schaalgrootte: volle bezorgbussen, hubs op verschillende plekken. Wij hebben dat. Daardoor kunnen we ook pieken, zoals rond Kerstmis, goed opvangen.”

Eerder meldde PostNL met diverse leden van Superunie te spreken. Hoe gaat het daarmee?

“Dit jaar gaan de eerste samenwerkingen van start, we zijn nog steeds met meerdere formules in overleg. Welke formules en exacte startdata kan ik nog niet geven. Wat ik wel kan zeggen, is dat we begin mei in België ook starten met het bezorgen van food. Maar ook daarbij kan ik de naam van de keten niet noemen.”

Zijn er in het buitenland eigenlijk vergelijkbare initiatieven?

“In Zwitserland doet Swisspost iets vergelijkbaars, maar verder kijkt het buitenland vooral met ons mee. Ik heb contact gehad met postbedrijven uit Zweden, Canada, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Ik denk dat we een formule hebben gevonden die wereldwijd interessant is.”

Hoe zie je de toekomst van online food en welke rol speelt PostNL hierin?

“Ik geloof enorm in online boodschappen doen. De omzet verschuift steeds meer. Ik zie bijvoorbeeld nog veel kansen voor aanbieders van maaltijdboxen. Die groeien in volume én in diversiteit. Hun assortiment wordt breder, en daardoor zijn ze steeds meer een concurrent van supermarkten. Voor supermarkten is de omnichannelgedachte heel belangrijk voor de toekomst. Ik denk dat er altijd een mix blijft tussen off- en online. We willen retailers graag ontzorgen met PostNL. Wij zijn de specialist op het gebied van logistiek en willen de beste worden in foodlogistiek, met name op de last mile. Daarnaast willen we graag meer schaalgrootte. Bij vijf sorteercentra is nu een proces voor het verwerken van foodbestellingen ingericht. Op termijn moet dat bij alle achttien hubs.”

Reageer op dit artikel