nieuws

Supply chain Tony’s Chocolonely transparanter met Beantracker

Supply chain 2378

Supply chain Tony’s Chocolonely transparanter met Beantracker

Chocoladeproducent Tony’s Chocolonely heeft samen met softwareaanbieder ChainPoint uit Arnhem een systeem ontwikkeld om de cacaoketen te kunnen volgen.

Met het systeem, dat Beantracker heet, kan Tony’s Chocolonely de locatie en hoeveelheid van de door het bedrijf ingekochte cacaobonen real-time inzien. Naast traceerbaarheidsdata verzamelt het systeem ook andere duurzaamheidsindicatoren die helpen om een continu verbeterproces in gang te zetten. Dat meldt ChainPoint in een bericht op haar website.

Traceerbaarheid is sleutel

Het systeem is niet alleen bedoelt voor Tony’s Chocolonely, ook andere bedrijven in de cacao-industrie kunnen het gebruiken. “De cacaoketen staat aan de vooravond van een ongekende transformatie waarbij traceerbaarheid een cruciale rol speelt. Het besef dat iedereen zijn verantwoordelijkheid moet nemen, dringt steeds meer door en dat traceerbaarheid daarbij de sleutel is ook”, zegt Frans Pannekoek, verantwoorlijk voor de supply chain van Tony’s Chocolonely.

“Ik zie Tony’s keten niet als één keten (van goederen) maar als drie ketens die alle drie belangrijk zijn (de flow of goods, de flow of information en de flow of funds). Traceerbaarheid – de informatieketen – van boon tot reep, maakt het mogelijk om de keten te regisseren, partijen beter te laten samen te werken, transparanter te werken, consumenten te vertellen over de keten en iedere actor in staat te stellen zijn verantwoordelijkheid te nemen.”

Platform ook voor andere bedrijven

Pannekoek is van mening dat het voor chocoladeproducenten van levensbelang is om de gehele keten transparant te maken en in zijn geheel te regisseren en samen met de actoren te verduurzamen. “De anonimiteit moet uit de keten. Traceerbaarheid leidt tot het nemen van verantwoordelijkheid voor sociale en milieuomstandigheden en stimuleert de samenwerking. Vandaar dat het nieuwe platform opengesteld zal worden voor andere chocoladeproducenten om duurzame en vooral slaafvrije chocolade mainstream te maken.”

Lees ook het blog Transparantie in supply chain: een niet ingeloste belofte?

Reageer op dit artikel