nieuws

Logistiek Radboud ziekenhuis moet supply chain worden

Supply chain 3163

Het Radboudumc innoveert zijn logistiek waar het kan. Nieuwe technieken worden niet geschuwd. Nog dit jaar start een AGV pilot. Voorraadbeheer wordt gecentraliseerd. Logistiek moet meer supply chain worden.

Logistiek Radboud ziekenhuis moet supply chain worden

De zorg moet goedkoper en efficiënter en daarmee dus ook het logistieke proces. Het Radboudumc in Nijmegen probeert voorop te lopen waar mogelijk. Innovatieve oplossingen en samenwerkingen zijn daar bij sleutelwoorden, zo bleek tijdens het event Zorg voor Logistiek die de logistieke afdeling van het ziekenhuis hield. Ruim 150 man van 40 verschillende ziekenhuizen, 35 bedrijven en 3 hogescholen mochten een middag de logistieke werkwijze van het Nijmeegse ziekenhuis van dichtbij bekijken. Goedkoper en efficiënter betekent namelijk soms ook boerenverstand. Voor het transport van de bedden maakt het Radboudumc sinds kort gebruik van Still orderverzameltrucks, voorzien van extra rubbers; deze kosten een fractie van speciaal ontwikkelde voertuigen, aldus Van der Putten.

radboud

 

De doelstelling van de open dag is simpel: kennis delen. “Omdat we daar allemaal profijt van kunnen trekken”, stelt Alex van der Putten, manager supply chain management Radboudumc. Ook wil Van der Putten meer samenwerking tussen ziekenhuizen stimuleren. “We zijn geen concurrent van elkaar, zeker niet op logistiek gebied; wel kunnen we van elkaar leren.”

Lees ook: zorglogistiek gooit roer om
Apotheeklogistiek ziekenhuizen kan en moet efficiënter
Slingeland Ziekenhuis volgt instrumenten met RFID

Automatisering logistiek

Een belang die gastspreker innovatie en technologie-expert Danny Mekic bevestigde in zijn speech. Zorgkosten kunnen dalen en het niveau stijgt als er meer wordt samengewerkt. “Wacht niet op Silicon Valley want die maken alleen troep om advertenties te kunnen slijten in plaats van problemen oplossen in de zorg.” De verandering moet van binnenuit de zorg komen op basis van 1 platform. Als goed voorbeeld noemde hij Figure 1, een platform waarop artsen informatie kunnen delen. Ook hield hij de zorglogistici voor dat robotisering/automatisering niet per definitie slecht is voor werkgelegenheid. Nedcar mag dankzij investeringen in robots nu de BMW 1 en de Mini Cooper produceren waardoor 1200 vacatures zijn ontstaan.

r

50.000 bedden per jaar wassen

Hierin worden jaarlijks 50.000 bedden en matrassen schoongemaakt. De bedden zijn voorzien van een RFID tag zodat inzichtelijk is wanneer deze voor het laatst gereinigd is. Hierdoor kan ook via schermen automatisch worden aangegeven wanneer een bed uit roulatie dient te worden genomen voor preventief en periodiek onderhoud. Ook het schoonmaken van de kooien van de proefdieren (muizen en ratten) is geautomatiseerd.

AGV pilot

Na deze zomer start het ziekenhuis met een AGV pilot voor het transport van dikke stromen. Van der Putten ziet vooral kansen in de aan- en afvoer van afval en vieze bedden. Het VA hospital in Houston gebruikt al AGV oplossingen. (zie video)

 

Welk AGV systeem het Radboud kiest, is nog onbekend: “In ieder geval geen inductie; dat is niet flexibel genoeg.” Ook robots voor het transport van medicijnen naar de patiëntenkamers sluit hij niet uit.

Van logistiek proces naar supply chain

De grootste logistieke uitdaging voor Van der Putten en zijn ruim 125 collega’s is misschien wel centralisatie van het voorraadbeheer. Om de efficiency te vergroten en voorraden beter aan te laten sluiten per afdeling worden alle ‘aparte’ logistieke bedrijfjes ondergebracht onder logistiek. Radboudumc zit in een ‘transitiefase’.” Enkele afdelingen waaronder de OK zijn al gecentraliseerd. Grootste winstpunten: minder onnodige voorraad en dus minder kosten.

Zijn doel voor de komende tijd: de logistieke werkwijze verder uitrollen over de verschillende afdelingen. Daarnaast moet logistiek verder transformeren in een supply chain organisatie. “Nu is het vooral operationele logistiek. In de toekomst moet inkoop verder worden geïntegreerd zodat we bij een goede deal met een leverancier niet enkel kijken naar de stuksprijs maar naar de total cost of ownership in de keten.”

 

 

 

Reageer op dit artikel