nieuws

Gammele logistiek nekt Blokker

Supply chain 11945

Gammele logistiek nekt Blokker

Het rommelt bij Blokker. De winkelketen lijdt miljoenenverlies. Binnen de directie is onenigheid en de logistieke operatie verloopt allesbehalve soepel.

Een grote, logistieke reorganisatie bij Blokker is een van de oorzaken van de problemen bij Blokker. Het concern boekte verliezen van 52 miljoen euro in 2015 en 20 miljoen euro in 2014. Om het tij te keren besloot de familie Blokker onder meer om miljoenen euro’s in de verbouwing van 450 Blokker-winkels te steken. Nu is bekend geworden dat Blokker weer teruggrijpt naar goedlopende producten uit het verleden zoals sudderplaatjes en pluizentondeuse. Een koersverandering tegen het zere been van topman Robert Bohemen die ziek thuis zit. Blokker ontkent dat er onenigheid is in de top.

Van inkoop naar supply chain organisatie

Feit is dat de retailer is veranderd van een inkoop- naar een supply chain organisatie, aldus de interne bron tegenover Logistiek.nl. 6 van de 8 inkopers bij Blokker zijn vertrokken. Ook bij dochterbedrijf Xenos is een grootdeel van de inkopers weg. Daarnaast is een groot deel van het management team vervangen. “De kracht van kennis wordt onderschat. Het ondernemerschap van Blokker heeft plaatsgemaakt voor een managers cultuur.”

E-commerce dc en 1 organisatie

Ook op de logistieke werkvloer zijn er grote veranderingen doorgevoerd. In 2014 zijn alle  e-commerceactiviteiten ondergebracht in het bedrijf Nextail. Dit nieuwe bedrijf moet de innovatietak van de retailer worden en zorgen voor meer online omzet. Een jaar later opende Blokker een nieuw e-commerce dc. In het nieuwe e-dc in Gouda heeft Blokker de beschikking over 37.000 vierkante meter.

Dit is een goede stap geweest, vindt retailexpert Cor Molenaar:

Trendwatcher Cor Molenaar

Cor Molenaar

“Blokker behoort tot de middenmarkt, een segment wat krimpt. Opnieuw de positie bepalen en efficiency bereiken door het met minder winkels te doen en de e-commerce activiteiten van de hele holding te centraliseren in Nextail, is een goede keuze. Dat wil alleen niet zeggen dat ze er daarmee zijn. De markt is onvoorspelbaar geworden, je zult dus continue moeten inspelen op veranderingen.”

Voorraadprobleem

Toch lijkt het er op dat de veranderingen die het concern doorvoerde vooralsnog het bedrijf geen goed doen. Er wordt nu heel veel gestuurd op voorraad en voorraadhoogtes. “Als je trendgevoelige producten hebt en hip wil zijn én je cashflow op orde wilt hebben, is dat niet te doen. Ook omdat je aanvoerlijn vanuit China 8 weken duurt. We mochten vorig jaar sommige producten niet bestellen omdat er al teveel geld in voorraad zat; terwijl we wisten dat ze out of stock raakten”, aldus de interne bron.

Statement van Blokker

Blokker wil niet specifiek in gaan op de logistieke perikelen en heeft een statement op hun website gezet waarin staat dat het bedrijf onverminderd doorgaat met het uitrollen van het nieuwe winkelconcept ‘de Nieuwste Blokker’ en de online strategie. “Recentelijk is het commerciële resultaat van dit nieuwe winkelconcept geëvalueerd. Deze evaluatie, die de organisatie inzicht heeft gegeven in de successen en eventuele ruimte voor verbetering, is zeer waardevol geweest. Deze analyse bevat onder meer reacties van zowel bestaande en nieuwe Blokker-klanten, alsook collega’s uit de winkels en van het hoofdkantoor. Daarnaast heeft de organisatie ook advies van een retailbureau ingewonnen. Uit de evaluatie blijkt onder meer dat de introductie van het nieuwe winkelconcept succesvol is geweest voor wat betreft de nodige verjonging en vernieuwing in de winkels en ook nieuwe klanten heeft aangetrokken. Ruimte voor verbetering lijkt vooral te realiseren binnen het productassortiment.

Vanzelfsprekend zal de organisatie de strategie op regelmatige basis blijven toetsen, zodat er snel kan worden ingespeeld op de continu veranderende retail omgeving.”

Verbetering voorraadbeschikbaarheid

Blokker gaat dus in het assortiment aanpassingen doen en iconische producten van vroeger terug in de schappen zetten. Een deel van deze producten wordt momenteel al uitgeleverd aan de winkels. Blokker zal ook meer aandacht besteden aan de verbetering van de voorraadbeschikbaarheid en de afstemming met de commerciële kalender en akties.

Reageer op dit artikel