nieuws

Webshops leren graag van elkaar

Supply chain 1846

Webshops leren graag van elkaar

Ze waren er vast niet allemaal gisteren en vandaag tijdens de Webwinkelvakdagen in Utrecht. Maar van de 32.000 eigenaren van een online shop liepen er heel wat rond bij de Jaarbeurs en hingen ze aan alle kanten uit de zalen waar de lezingen werden gehouden.

Volgens het CBS waren er begin vorig jaar ruim 32.000 pure webwinkels in Nederland. Het aantal online verkopers zonder winkelpand lag daarmee bijna 10 procent hoger dan een jaar eerder. Vooral het aantal aanbieders van voedingsmiddelen nam met 14 procent sterk toe en vertegenwoordigt nu bijna 9 procent van het totaal. Ruim een kwart van alle webshop doet kleding, huis- en tuinartikelen volgt met 16 procent.

Omnichannel strategie loont

Het zijn niet alleen de pure webwinkels die hun business zien toenemen. De omzet van webwinkels zonder vestigingen in de winkelstraat is in de eerste 11 maanden van 2016 met 23 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2015. De online omzet van winkels die ook fysieke vestigingen hebben, groeide met 15 procent. Een jaar eerder groeiden beide soorten webwinkel nog even snel. Overigens liet de novembermaand een kentering zien, waaruit blijkt dat de omnichannel bedrijven weer meer groeien.

02

Sander Bredewout – Hanos

Binnen een jaar naar omnichannel

Wel of niet omnichannel was een terugkerend thema tijdens het jaarlijkse evenement voor webshops, waar opvallend veel logistiek gerelateerde standhouders hun producten en diensten lieten zien. Hanos, groothandelsbedrijf voor de horeca, bijvoorbeeld had tot een jaar geleden geen e-commerce activiteit, alleen informatieve websites. Sander Bredewout is sinds kort e-commercemanager bij dit bedrijf en vertelde in een overvolle zaal over zijn ervaringen met bricks-and-clicks. Nu is de strategie gericht op inspiratie in de vestigingen, waar koks bezig zijn met het bereiden van gerechten. Hij ziet daarmee de rol van de winkel veranderen.

Geen duur distributienetwerk

“Onze website nu is misschien niet de meeste mooie website, maar wel één waar je gemakkelijk kunt bestellen. Dat doen onze klanten dagelijks. Maar ze zijn ook op zoek naar inspiratie en contact met specialisten. Volledig online is niet de juiste strategie. Maar we zijn wel blij dat we niet zoals grote retailers honderden locaties hebben. Dat is een heel duur distributienetwerk. Met onze 19 vestigingen zijn we regionaal goed aanwezig en dicht bij onze afnemers, maar niet te dicht – zodat we een kostbaar netwerk moeten onderhouden.”

07

Persoonlijk contact blijft belangrijk

Bredewout denkt niet dat puur online de juiste (en goedkoopste) strategie is. Een omnichannelbedrijf zoals Hanos wil zijn maakt meer kosten, maar heeft ook veel meer omzetkansen. ‘Geheime winstverdubbelaars’ noemt Bredewout dat. Winkels die inspiratie kunnen bieden zorgen voor traffic in de winkels en op de website, wat voor meer aankopen zorgt.
Persoonlijk contact blijft belangrijk, constateert Bredewout. Dat geldt blijkbaar voor de gehele webwinkelsector, gezien de massale opkomst naar de Jaarbeurs van bedrijven die het (steeds meer) moeten hebben van klanten, die online het aanbod willen zien en kunnen bestellen. “Maar hoe slagen we er in om echt waarde toe te voegen? Dat is en blijft de grote vraag.”

CBS: op tijd bezorgen is grootste uitdaging

E-commerce is geen trend meer maar voorwaarde…

Reageer op dit artikel