nieuws

Nieuwe speler last mile mikt op social delivery

Supply chain 2234

Nieuwe speler last mile mikt op social delivery

Een netwerk van buurtgenoten die elkaars pakketjes ontvangen en bezorgen. Dat is de opzet van Homerr; de jongste start up in de last mile.

Het aantal nieuwe initiatieven voor de last mile groeit bijna net zo snel als de e-commerce markt. De nieuwste aanwinst Homerr verbindt buren in heel Nederland.  Homerr verbindt buren die regelmatig thuis zijn met buurtgenoten die niet thuis kunnen zijn voor de ontvangst van hun pakketje.

Power to the people

Het systeem is simpel: thuisblijvende buren kiezen ervoor om pakketten aan te nemen voor online bestellers in de omgeving. De besteller kiest een Homerr als afleveradres en plant vervolgens zelf een afspraak in voor een ophaal- of bezorgmoment. Het biedt dus controle en gemak voor zowel de shoppende als ontvangende buur en daarnaast een verminderde CO2-uitstoot en belasting van het wegennet, doordat logistiek dienstverleners nog maar een keer hoeven te rijden, stelt Juriaan Matthijssen, oprichter en bedenker van Homerr. De Homerrs (thuisblijvers) krijgen een vergoeding voor hun diensten. Hoeveel is niet bekendgemaakt.

ViaTim

Nieuw is het fenomeen social delivery niet in Nederland. ViaTim doet het al in en rondom Bergen op Zoom.  Homerr zet social delivery als eerste in op landelijke schaal via een app (android en iOS) Onderzoekers van de Erasmus Universiteit ontwikkelden een systeem waarmee klanten die een fysieke winkel bezoeken tegen een vergoeding de online bestelde pakketjes meenemen en bezorgen bij online klanten; het zogenoemde crowdsourcing. Een fenomeen dat ook Walmart onderzoekt.  Internationaal is het fenomeen social delivery zeker geen noviteit meer. Er zijn talloze initiatieven gelanceerd. Het zal je niet verbazen dat ook Amazon een social oplossing heeft. Een ander initiatief is SoPick.

Homerr, die onderzoek deed naar de beleving van pakketbezorging onder ruim 1000 respondenten in Nederland, denkt met de nieuwe stap de belangrijkste knelpunten van e-commerce bij klanten weg te nemen. Die knelpunten zijn onder andere: irritatie over niet of te laat afgeleverde pakketten, mensen buren niet willen lastig vallen en servicepunten die niet open zijn of te ver weg zitten.

 

 

Reageer op dit artikel