nieuws

Vijf lessen uit Future of Supply Chain onderzoek

Supply chain 3026

Vijf lessen uit Future of Supply Chain onderzoek

Digitalisering verandert snel van hype naar realiteit. Het biedt bedrijven een scala aan mogelijkheden alleen ziet nog niet iedereen dat. SCM World wierp met het jaarlijkse onderzoek Future of Supply Chain een blik in de toekomst en tekende vijf lessen op.

SCM World heeft zijn jaarlijkse Future of Supply Chain enquête onder 1.415 professionals afgerond.  Dit jaar domineren digitalisering en een aantal disruptieve technologieën de resultaten van dit onderzoek, waarvan een aantal een paar jaar geleden nog als irrelevant werden beschouwd.

  1. 3D printen is hot in healthcare en farma

In de loop van slechts 26 maanden is het aandeel van de supply chain managers in de sector gezondheidszorg en de farmaceutische die 3D printing beschouwen als belangrijk meer dan verdubbeld. Productievolumes van bedrijven als Invisalign, Medtronic en Johnson & Johnson tonen aan dat de technologie klaar is voor prime time.  Onmogelijke vormen kunnen met uiterste precisie door een 3D printer worden gemaakt en de toepassing op nieuwe materialen neemt toe. De verwachting is dat dit blijft groeien.

  1. Uberisation groeit

Toen de vraag over de deeleconomie en uberisation als een potentieel disruptieve technologie technologie voor supply chain-strategie in 2014 voor het eerst werd gesteld, vond vrijwel iederen het nog irrelevant. De zichtbaarheid en het succes van Uber is toegenomen. Twee jaar later is de liefde voor uberisation meer dan verdrievoudigd tot 27 procent. Voorbeelden zoals UberRush bij Nordstrom en Walmart, Instacart bij Costco en Whole Foods en startups zoals Convoy en CargoMatic eisen aandacht. In rollen uitgesplitst laat het onderzoek zien dat bijna een derde van inkoop en logistiek mensen uberisation omarmen, terwijl slechts 12 procent van de productie managers er in gelooft.

  1. IoT, Cloud, Digital Supply Chain en Machine Learning zijn het fulfilment systeem van de toekomst voor high-tech fabrikanten

Het is over duidelijk dat High Tech bedrijven veel meer onder de indruk zijn dan alle anderen als het om deze vier technologieën gaat. Elk van deze biedt verschillende voordelen – kostenvoordelen met cloud, precisie bij operationele uitvoering met IoT, agility met digital supply chain.

Pioniers zoals Verizon, Microsoft, Tesla en Google verbinden deze vier technologieën om klanten  gepersonaliseerde content of software mogelijkheden te bieden op apparaten die ze al hebben. Er is wisselend enthousiasme voor machine learning tussen high tech bedrijven. Dit geeft aan dat er inzicht is hoe op een virtuele manier invulling gegeven kan worden aan activiteiten zoals training en het ontwikkelen van kunstmatige intelligentie.

  1. Cloud computing is volwassen

Cloud is algemeen geaccepteerd aan het worden, maar laat niet zo zeer groei zien. Dit kan zijn omdat cloud-based applicaties en rekenkracht op grote schaal zich al heeft bewezen. In termen van de total cost of ownership cloud biedt belangrijke voordelen ten opzichte van on premise software systemen, maar doorbraak proces enablement mogelijk meer achter ons dan voor te zijn

  1. Operationele technologie haalt IT bij

De digitalisering is enorm, maar de mindshift van digitaal in de zin van computers en ‘digitaal in alles’ is nog in ontwikkeling. Operationele technologie, inclusief robotisering, drones, 3D printing, uberisation en IoT, is disruptief omdat het de manier waarop materiaal en apparatuur zich gedraagt verandert. Deze veranderingen maken nieuwe businessmodellen mogelijk die meer gepersonaliseerd kunnen worden, minder arbeidsintensief zijn en zorgen voor een hogere marge.

Case van de toekomst volgens de onderzoekers: “Stel je een virtuele voorraad van reserve onderdelen voor. Operationele technologie inclusief IoT zorgt ervoor dat je weet wat er gemaakt moet worden, 3D printing en robotica maken het onderdeel, drones of uberisation zorgen dat het wordt geleverd. Mix en match deze tools om betere bedrijfsresultaten te krijgen in bv. de ruimtevaart of energie-infrastructuur.”

Eindconclusie: Digitalisering verandert snel van hype naar realiteit. Het biedt bedrijven een scala aan mogelijkheden alleen ziet nog niet iedereen dat.

Lees ook het thema artikel over uberisation van de logistiek in de november editie van Logistiek Magazine.

Reageer op dit artikel