nieuws

Koopgedrag en logistieke behoefte voorspellen met big data

Supply chain 1601

Manhattan Associates zet zich in om een gepersonaliseerde, consistente en optimale koopervaring voor consumenten te creëren. De gebruikersbijeenkomst van de softwareleverancier, Manhattan Exchange die onlangs werd gehouden in Parijs, stond volledig in het teken van dit thema: ‘Delivering a fulfilling experience’.

Koopgedrag en logistieke behoefte voorspellen met big data
Eddie Chapel, ceo Manhattan Associates geeft een key note speech tijdens Manhattan Exchange 2016

Manhattan koppelt haar supply chain expertise aan systemen waarin de klantgegevens zitten. Fulfilment bedrijven hebben dat nodig om de ‘fulfilling experience’ zoals Manhattan dat noemt, te ondersteunen. Aan de hand van verschillende praktijkvoorbeelden en inspirerende sprekers werd deze boodschap kracht bij gezet tijdens de twee dagen durende gebruikersbijeenkomst Manhattan Exchange in Parijs.

Predictive fulfilment

Data analyse blijkt erg belangrijk. Door vraag-, order- en seizoenspatronen te analyseren en te koppelen met een slim georganiseerde supply chain kan de klant beter worden bedient. ‘Predictive fulfilment’ noemt ceo Eddie Capel dat. Een slimme brei aan algoritmen in oplossingen moet retailers verder helpen. Daarmee profileert Manhattan zich duidelijk als een ICT partij die meedenkt tot in de paskamer van de winkel. Een optimale klantervaring kan alleen als de logistiek aan de achterkant optimaal is georganiseerd. Daarom verdiept Manhattan zich hier nadrukkelijk in. “We hebben daarin een unieke positie omdat we het eerste bedrijf zijn die dat doet. We nemen geen bedrijven over die dit al kunnen, want die zijn er niet. We innoveren dus zelf”, aldus Capel, waarbij hij aangeeft dat Manhattan een gezond bedrijf is zonder schulden.

Fulfilment is nu vaak reactief. Capel wil dit predictive gaan maken met de data die voor handen is. Hij laat voorbeelden zien die nog wat futuristisch ogen. Vergissen we ons of is het juist dichterbij dan we denken? Winkelen in een webshop, waar je kunt chatten met de verkoopster van een filiaal in de buurt. Die ziet uit eerdere aankopen wat jouw smaak is. Ze hangt de gewenste items apart, maakt het compleet door de ontbrekende kledingstukken uit de voorraden bij andere filialen uit de buurt te betrekken, realtime via een app op de iPad. Nog diezelfde avond komt de klant langs om te passen en tevreden naar huis te gaan, klaar voor het feest van morgen.

Investeren in productportfolio

Manhattan, dat ooit bekend werd om haar logistieke oplossingen, vooral het WMS. Zal jaarlijks blijven investeren in alle 25 producten die het bedrijf kent. Eén grote release ieder jaar, is daarbij de doelstelling. Capel maakt er geen geheim van dat er jaarlijks 60 miljoen in research en development van het productportfolio wordt geïnvesteerd. Daarmee is Manhattan in het hart van de organisatie nog altijd een logistieke software ontwikkelaar, die haar kracht, kennis én omzet gebruikt om andere paden te bewandelen. Daarbij staat de ontwikkeling in retail en e-commerce bovenaan. Een markt die Manhattan wil bedienen met haar ‘one platform strategy’.

Reageer op dit artikel