nieuws

‘E-commerce is vooral veel pionieren’

Supply chain 1858

PostNL doet een nieuwe poging om het concept van Floating Depot in de Amsterdamse grachten nieuw leven in te blazen. Mooi voorbeeld van de trial-and-error aanpak die rond webshoplogistiek zweeft.

‘E-commerce is vooral veel pionieren’
Laurens Tuinhout

Vier jaar lang studeerden wetenschappers van VU Amsterdam en Universiteit Twente, samen met een consortium van diverse bedrijven op methoden om concurrentievoordeel met e-commerce logistiek te realiseren. Makkelijk blijkt dat allerminst. Vaak is het kwestie van vallen en opstaan, zoals Laurens Tuinhout van PostNL liet zien tijdens een congres ter afsluiting van het Dinalog project CATeLOG. Binnen het project deden drie AIO’s onderzoek naar deelaspecten van de logistiek achter online shoppen.

Verdeelhubs op dekschuiten

Al struikelend lijkt er toch nog een vervolg te komen op het Floating Depot avontuur van PostNL in Amsterdam. Tuinhout vertelde luchtig over zijn wedervaren tot nu toe. Hij had vooral veel lessen geleerd, maar tot op heden niet veel bereikt. Het idee is om in de grachten van Amsterdam op dekschuiten verdeelhubs aan de kade te leggen, die daar naar toe worden gevaren en van waaruit met kleine busjes de leveringen worden uitgevoerd. Het bleek vooral een dure oplossing, tenzij partijen tot een zekere vorm van samenwerking genegen zouden zijn.
“Maar helaas, de binnenstad gaat voorlopig niet echt dicht, zodat de noodzaak om samen te werken onvoldoende aanwezig is. Dan zie je ook dat de logistiek zo ongeveer de meest conservatieve sector is die ik ken. De business case was al gezonken voordat we goed en wel waren begonnen”, zei Tuinhout met een glimlach. Volgens hem moet de klant, hij noemde bouwbedrijf Heijmans als voorbeeld voor technische groothandelsbedrijven, de macht naar zich toe trekken om slimme en duurzame oplossingen af te dwingen.

Netwerk voor e-commerce inzetten

Dat lijkt nu te gebeuren. Het idee krijgt nu een andere invulling. Steeds meer zijn (bak)fietsen een bruikbaar alternatief voor aflevering in stedelijk gebied. Op die trend kan het project wel levensvatbaar blijken te zijn. De dekschuiten dienen dan als microhubs. “We moeten nieuwe coalities zien te smeden, ook met andere dienstverleners. Deze hubs kunnen we op hele zinvolle locaties in de stad realiseren. Met het netwerk van tijdgebonden leveringen doen we alleen al in Amsterdam 2.000 stops per dag. Als we dat kunnen converteren naar e-commerce business, dan is zelfs same-day leveringen op een efficiënte manier mogelijk.”

Meer wetenschappelijk onderzoek

Drie promovendi liepen binnen het project CATeLOG aan tegen andere onzekerheden aan waar de logistiek van online shoppen mee te maken heeft. Roman Daukuls (VU Amsterdam) verdiepte zich in de modesector en keek naar de effecten van het bestelgedrag op de beschikbare voorraden en de verschillen daarin tussen de online en offline verkoopkanalen. Fabian Aulkemeier (Twente) deed onderzoek naar grensoverschrijdende leveringen vanuit het oogpunt belastingen en regelgeving, waarvoor een plug-in IT model ontwikkelde. Dung Nguyen (VU Amsterdam) bekeek de effecten op het koopgedrag als de verzendkosten van online leveringen worden doorbelast.
Namens VU Amsterdam gaf prof. Sander de Leeuw een toelichting op lopend onderzoek. Prof. Jos van Hillegersberg deed dat namens de Universiteit Twente. Beide gaven aan ook na het afronden van CATeLOG verder te gaan met onderzoeksprojecten op dit gebied.

Reageer op dit artikel