nieuws

Omoda is Logistieke webshop van het Jaar 2016

Supply chain 2959

Omoda is Logistieke webshop van het Jaar 2016
Logistieke Webshop van het Jaar 2016, winnaar Omoda. Wilhelm Verton (l), Desirée Lemmen en Pieter van der Paauw

Omoda is de winnaar geworden van de Logistieke Webshop van het Jaar verkiezing 2016. De schoenenretailer werd door de vakjury gekozen vóór de webshops van MyMicro en Nespresso. Aan de verkiezing van de Logistieke Webshop van het Jaar 2016 zat ook een publieksprijs. Deze ging naar MyMicro.

Schoenen, tassen en accessoires namen het bij de verkiezing op tegen koffie en onderdelen voor elektronische apparatuur. Overlap in de producten was er niet, wel in de aanpak van de drie webshops. Service is de grootste gemene deler. De jury van de Logistieke Webshop van het Jaar 2016 verkiezing gaf aan ook sterk te letten op de aspecten duurzaamheid, de innovatie van de webwinkels, hoe deze inspelen op de behoeften van de klant en of het bedrijf inspireert. De jury stond onder leiding van Egbert Guis, logistiek adviseur en interim manager bij De Guise. Henk Delfos (GfK), Paul Haagh (Groenewout) en Emile van Rijn (EVO) maakten ook deel uit van de jury. Dagvoorzitter was Iwan te Winkel, Logistiek Manager van het Jaar 2015 en werkzaam bij Raab Karcher.

‘Winst is verrassing’

Voor Omoda was de winst een verrassing. Pieter van der Pauw was als logistiek manager aanwezig namens Omoda. Het traject van de Logistieke Webshop van het Jaar 2016 bestond naast de presentatie tijdens de verkiezingsdag in het Evoluon in Eindhoven ook uit een bedrijfspresentatie op locatie. Over het voortraject had hij een erg goed gevoel. “We hebben het bedrijf en de sfeer die er hangt goed kunnen laten zien.” Het voortraject bestond onder andere uit het geven van inzicht in de interne processen, het aftersales proces en de IT die het bedrijf inzet. “Die processen veranderen continu, door middel van optimalisaties. Je ziet het ook terug door middel van uitbreidingen.”

3D-app en verdubbeling sorteercapaciteit

De groei van Omoda is aanzienlijk. Inmiddels telt het bedrijf achttien winkels in Nederland en België. De webshop haalt vijf tot tien procent van de omzet uit het buitenland. De retailer loopt dankzij de groei wel tegen de operationele beperkingen aan. “De belangrijkste acties die we ondernemen zijn de capaciteit van de webshop vergroten en capaciteit van de sorteerinstallatie verdubbelen.” Stappen die mede hebben geleid tot het winnen van de verkiezing zijn het oprekken van de cut-off tijd, de consument bij het online bestelproces een tijdvak en dag laten kiezen voor de aflevering en afhaalpunten in winkels vestigen. In Rotterdam start een proef met same-day-leveringen met behulp van een fietskoerier. “Daarnaast zijn we een test gestart met een 3D-app. Daarbij kunnen consumenten hun schoenmaat meten en kunnen wij vervolgens bij het online bestellen een beter advies geven voor de juiste schoenmaat. We hopen dat dat ook leidt tot een lager retourpercentage.”

Webshopbestellingen met mobiele telefoon

Wat tijdens diverse presentaties naar voren kwam, was de overstap van klanten naar het bestellen van artikelen met behulp van een mobiele telefoon. Omoda ziet dat zestig procent van de aankopen via een mobiel plaatsvindt. Van der Paauw: “De functie van onze winkels verschuift daarmee steeds meer naar die van een servicecenter. We proberen winkels ook een rol te geven op het gebied van duurzaamheid, door ze te gebruiken als verzendlocatie en dan met behulp van duurzaam transport de artikelen af te leveren.”

Logistieke Webshop van het Jaar: Nespresso neemt opnieuw deel

Ook bij Nespresso ligt de focus op dit moment sterk op het verbeteren van de ‘delivery services’. Art Valkenburg, e-business director Benelux: “Dit is echt een heel belangrijk onderdeel binnen de logistiek. We doen er veel aan om te innoveren vanuit de behoefte van de consument.” Nespresso deed voor de tweede keer mee aan de verkiezing voor de Logistieke Webshop van het Jaar, het bedrijf won de prijs in 2012. De vraag vanuit dagvoorzitter Te Winkel, waarom de webshop wederom deelnam aan de verkiezing, leek legitiem. Thomas Vander Putten, Delivery Services Manager Benelux hierover: “Dat we destijds hebben gewonnen, wil niet zeggen dat we niet enkele nieuwe wensen hebben opgesteld. We wilden de leveringsselectie per dag uitbreiden, leveringen voor de volgende dag kunnen aanbieden en een latere webshop cut-off realiseren. Voor die zaken zijn we met onze logistieke partner om tafel gaan zitten. Ik sluit ook niet uit dat we over twee jaar opnieuw deelnemen.”

Reageer op dit artikel