nieuws

Realtime data schudt software markt op

Supply chain

Realtime data schudt software markt op

Gegevens worden steeds meer realtime uitgelezen. Logistieke bedrijven zien in dat met deze berg aan data slimme dingen zijn te doen en uiteindelijk geld is te besparen. Dat biedt volop kansen voor softwareleveranciers die in staat zijn grote hoeveelheden realtime data te interpreteren en te koppelen. 2015 kent niet louter succesverhalen. Bij de invoering van het nieuwe douane aangiftesysteem AGS ging het mis. Een overzicht van nieuws en ontwikkelingen van het afgelopen jaar.

In steeds grotere mate worden gegevens vanuit boordcomputers, ERP, WMS, TMS of BI-systemen realtime uitgelezen. Niet alleen de stroom aan data groeit, ook de mogelijkheden van technologie nemen toe. Steeds meer bedrijven zien in dat een software oplossing ze helpt om de data te koppelen en te verrijken en zo meer inzicht in de keten te krijgen wat dan weer leidt tot kostenefficiency en betere performance. Een mooi voorbeeld is Nature’s Pride. Dit AGF-bedrijf wist met software van Qlikview de vinger op de zere plek te leggen en kostenbesparende beslissingen te nemen op basis van data in plaats van op onderbuik gevoel. Het koppelen van digitale, logistieke gegevens en deze via een platform op een transparante manier beschikbaar maken, is waar veel software bedrijven op inspelen. Deze markt groeit.

Papierloos transport

Een ander voorbeeld waarbij slim met realtime data wordt omgegaan is TransFollow. Dit jaar zijn er stappen gezet als het gaat om papierloos transport. Doordat de gegevens automatisch en realtime worden verwerkt, is de informatie betrouwbaar en rechtsgeldig. Steeds meer bedrijven gaan over op papierloos transport en sluiten aan bij TransFollow. Veel leveranciers van logistieke softwareoplossingen zijn hier op voorbereid. Ondanks dat het systeem alleen voor binnenlands vervoer geldt, kunnen vervoerders flink besparen door over te gaan op een digitaal aftekenproces. Volgens TNO is een besparing van 70 procent haalbaar is.

Douanemanagement

Terugkijkend op 2015 kan het nieuwe douane aangiftesysteem AGS als minpuntje worden gezien. De invoering van de nieuwe release is uitgesteld. De livegang zou eind november 2015 moeten plaatsvinden. Uit berichten van zowel de Douane als douane softwareleveranciers blijkt dat een start met de nieuwe release van AGS tot problemen zou kunnen leiden. Softwareleveranciers hebben aangegeven dat de belangrijkste reden voor uitstel van de invoering van AGS is, dat de Douane niet aan een belangrijke eis van IT-leveranciers en bedrijven heeft kunnen voldoen. Die eis betreft een functioneel volledige Bedrijven Test Omgeving (BTO) die  beschikbaar dient te zijn, minstens drie maanden voor de GoLive. De testomgeving bevat fouten. De koepelorganisatie Douane Software Alliantie heeft dit serieus genomen en de uitrol uitgesteld. Diverse douanemanagement specialisten schreven blogs en expertartikelen over de invoering van AGS.

Nieuwe fleetmanagement partij in Nederland

Begin dit jaar zetten het Ierse bedrijf Fleetmatics voet op Nederlandse bodem en opende een vestiging in Utrecht. Het bedrijf biedt fleet management-oplossingen op basis van business intelligence. Op het gebied van fleetmanagement mag het bedrijf TomTom Telematics worden gezien als snelstgroeiende onderneming op dit gebied.

Miljoenenovername in ERP land

Een opvallende miljoenenovername in ERP land dit jaar was de aankoop van GT Nexus door Infor. De ERP-markt wordt gedomineerd door een aantal grote jongens als SAP, Oracle, Microsoft en Infor. Het aantal aanbieders slinkt.

Minder zelfbouw WMS

Dit jaar zijn er weer een aantal mooie WMS-projecten uitgerold. Opvallend is dat steeds minder bedrijven kiezen voor het zelf bouwen van een WMS maar juist gaan voor een (standaard) pakket.

ICT & Logistiek

Bedrijven die op zoek zijn naar een software oplossing konden dit najaar op de vakbeurs ICT & Logistiek de laatste technische snufjes met eigen ogen bekijken door een rondgang op de beursvloer of een inhoudelijke sessie bij te wonen.

En wat brengt 2016?

2016 wordt het jaar van data delen in transport, zo voorspelt Walther Ploos van Amstel. Lees zijn eindejaarsblog.

 

 

Reageer op dit artikel