nieuws

Iedereen aan de E-commerce in 2015

Supply chain

Iedereen aan de E-commerce in 2015

E-commerce was hot in 2015. De omzet steeg opnieuw explosief daar waar de normale retail moeite heeft het hoofd boven water te houden. Ook de talloze (logistieke) initiatieven die dit jaar zijn ontplooid, illustreren het toenemende belang van online.

De meeste retailers hebben een omnichannel strategie geïmplementeerd of zijn ermee bezig. ICT integratie vormt de grootste uitdaging bij de uitrol. Meer dan 60 procent biedt een click & collect aflevermodel. Van diegenen die dat nog niet hebben voorziet 84 procent dit eind 2015 gerealiseerd te hebben.

Dit blijkt uit marktonderzoek van softwareleverancier Descartes onder 57 retailorganisaties in België en Nederland.

In 2015 besteedt Europa 477 miljard euro online, een stijging van 15 procent ten opzichte van een jaar eerder. Ook voor 2016 en 2017 wordt een forse groei verwacht, zo blijkt uit onderzoek van Ecommerce Europe en GfK.

e-commerce initiatieven

De run op de gunst van de e-klant is dan ook groot. Diverse nieuwe initiatieven zijn dit jaar door de bedrijven gelanceerd om vooraan te (blijven) lopen. Vrijbuiter, de grootste kampeerwinkel van Nederland lanceerde dit jaar een multichannel strategie.

Om de online verkoop te stimuleren, heeft Ikea zijn e-commerce strategie aangepakt. De woongigant verlaagt de bezorgprijzen en de levertijden.

Klanten van Kijkshop kunnen hun aankopen sinds dit jaar  binnen twee uur bezorgd krijgen. De retailer gaat vanaf volgende week de bezorgservice uitbreiden.

 Supermarkt thuisbezorgoorlog

Met name in supermarktland is de strijd hevig. Jumbo is gestart met het bezorgen van boodschappen aan huis. In Utrecht vindt een pilot plaats.

Twee maanden na de start in september in Amersfoort heeft online supermarkt Picnic zijn bezorggebied uitgebreid met Leusden. Begin volgend jaar volgen nog een aantal grotere steden.

Hoogvliet heeft zijn thuisbezorggebied uitgebreid. Na Amsterdam, Den Haag-Ypenburg en Voorschoten is Bilthoven de vierde plek waar Hoogvliet thuisbezorgt.

Albert Heijn is gestart met track&trace bij thuisbezorging. Klanten krijgen op basis van real time informatie een sms-bericht wanneer ze hun bestelling ontvangen.

 B to B initiatieven

Ook op business to business niveau is het belang van E doorgedrongen.
IT bedrijf Infotheek neemt e-commerce bedrijf 4Launch over. Met de koop vergroot Infotheek zijn kennis over e-commerce.

Sana Commerce, B2B e-commerce software van de gelijknamige leverancier is nu ook beschikbaar voor Microsoft Dynamics NAV 2016.

Bedrijven die willen weten hoe ze het doen op het gebied van e-commerce kunnen gebruik terecht bij de Ecommerce Foundation. Deze instelling presenteerde begin dit jaar een internationale variant van de ‘Ecommerce Benchmark’. Op basis van een online tool kunnen bedrijven hun activiteiten internationaal vergelijken en verbeteren.

Leen Menken maakte drie jaar de overstap na e-commerce. Het doel: uitgroeien tot een grote dienstverlener in de fijnmazige distributie voor food webshops. In 2015 behaalde de ldv’er een landelijk netwerk.

Ook het merk Logistiek liet zich niet onbetuigd. In samenwerking met Nyenrode Universiteit werd in 2015 de eerste Masterclass E-commerce gehouden. In 2016 zal deze Masterclass wederom op het programma staan van Logistiek Academy in samenwerking met Nyenrode.

Last mile

Minstens zo belangrijk is de bezorging. Te late levering van goederen of diensten is de grootste bottleneck, blijkt uit onderzoek van CBS. De last mile is dan ook misschien wel het belangrijkste onderwerp om de gunst van de klant te winnen.

Webwinkels en pakketbezorgers die geen tijdsvenster-keuze kunnen aanbieden zullen het in toenemende mate lastig krijgen. Zij zullen alleen nog op prijs de e-commerce strijd kunnen aangaan, stelde Kees Jan Roodbergen, hoogleraar in Quantitatieve Logistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen in Logistiek Magazine van september. “Binnen drie jaar zal de standaard zijn dat je als consument kunt kiezen op welke dag en welk tijdstip je je pakje wilt ontvangen. En dat tijdstip kun je dan kiezen op een uur nauwkeurig. Een leveringsbelofte tussen 9.00 en 17.00 is achterhaald.”

Er waren in 2015 genoeg initiatieven die hierop inspelen. Nooit meer een pakketje bij de buren ophalen? Twee jonge Amsterdamse ondernemers komen met het initiatief ‘Red je Pakketje’ en bezorgen de pakketjes op elk gewenst tijdstip en geven daarmee 100% thuisgarantie af.

HalloBezorger gaat begin 2016 officieel van start met een groot netwerk van fietskoeriers.

Bruna en kluizenspecialist de Buren introduceerden ‘De Buren van Bruna’, een nieuw landelijk retail concept dat het 24/7 mogelijk maakt om bij Bruna winkels pakketten af te halen, af te leveren en te retourneren.

Ook de medicijnwereld heeft de online stap gemaakt. Apotheek Hardenberg en De Buren hebben een gezamenlijk afhaalpunt geopend in het centrum van de Overijsselse plaats.

Docdata introduceerde Click&Collect. De nieuwe dienst moet het afhalen van online bestelde artikelen in winkels stroomlijnen.

Amazon en Uber

De meest spraakmakende initiatieven kwamen van spraakmakende namen uit het buitenland Uber maakte zijn volgende stap in de logistiek. Na een testperiode in New York is UberRUSH officieel gelanceerd in drie Amerikaanse steden.

Amazon brengt zijn bezorgdienst Prime Now naar Europa. Het is voor het eerst dat deze same day delivery dienst voor consumenten buiten de Verenigde Staten beschikbaar wordt gemaakt.  Amazon zou onder projectnaam Aerosmith een eigen luchtvrachttransport operatie zijn begonnen. De e-commerce gigant heeft in Ohio een voormalig vliegveld van DHL in gebruik hebben genomen.

In 2015 is ook het retourbeleid van webwinkels voor Nederlandse consumenten nog belangrijker geworden. De tevredenheid hierover hangt nog meer dan vorig jaar af van de mogelijkheid om bestellingen gratis te retourneren.

Dc’s en verpakkingen

De opmars van e-commerce raakt ook de distributiecentra. Stads dc’s hebben toekomst dankzij de  online groei, concludeert ING in een themavisie op stedelijke distributie.

De opmars van e-commerce zorgt op het gebied van verpakkingen eveneens voor belangrijke ontwikkelingen en keuzes. Hergebruik krijgt een steeds belangrijkere rol binnen het verpakkingsproces. RePack speelt bijvoorbeeld handig in op hergebruik en biedt retailers en online shoppers een opvouwbare verpakking tegen een borgsom. Als het product niet bevalt kan de RePack verpakking gebruikt worden voor de retourzending. Als het product wel bevalt, dan kan de ontvanger de verpakking gratis terugsturen en wordt de borgsom teruggestort.

Toch valt er nog een wereld te winnen, meent verpakkingsspecialist SealedAir. Met name op het gebied van afvalreductie. Het Amerikaanse bedrijf speelt daar op in met nieuwe machines en technieken waarbij duurzaamheid en klantervaring centraal staan.

 

 

Reageer op dit artikel