nieuws

CB toont digitaliseringspad bij fashion en healthcare

Supply chain

CB toont digitaliseringspad bij fashion en healthcare
Ronald Janssen CIO CB

De Oracle Digital Leadership Summit zette niet alleen aanwezigen aan tot het verkennen van hun eigen horizon, maar gaf bezoekers uit vier deelgebieden ook een kijkje in de keuken van enkele bedrijven. Zoals CB, dat in de persoon van CIO Ronald Janssen liet zien welke stappen er zijn gezet en waarop de onderneming volgend jaar gaat focussen.

De Oracle bijeenkomst, dinsdag 8 december, in de Supernova-zaal van het Jaarbeurs-complex was vrijwel ‘uitverkocht’. Niet alleen gaf Shawn Price, Senior Vice President Oracle Cloud te kennen dat hij moeite heeft om de oude ERP-pakketten in de omgeving van de nieuwe wereld te zien, hij liet ook weten dat het moment daar is dat het zeven jaar geleden gestarte Fusion-project min of meer is afgerond. “Oude ERP-systemen sluiten niet meer aan op de snel veranderende wensen én de behoefte aan flexibiliteit die we vandaag de dag kennen. Er zijn hiervoor absoluut cloud-applicaties nodig.” En die zijn er inmiddels in alle soorten en maten. Price promootte hierbij vooral PaaS, wat staat voor Platform as a Service. “Dat is flexibeler dan SaaS en biedt meer mogelijkheden aan gebruikers om het naar eigen wens aan te passen.”

Data as a Service (DaaS)

De VP Oracle Cloud ziet aanvullend ook voor DaaS, Data as a Service, een grote rol weggelegd in de nabije toekomst. “Het belang van het gebruiken van allerlei typen data neemt snel toe. Denk aan gedragsdata, sociale data, aankoop-, marketing- en verkoopdata. We helpen onze klanten hier graag bij, bij zowel het verzamelen als het aanbieden van analytische mogelijkheden.”

Boekenlogistiek CB aangevuld met fashion en healthcare

Kijken naar de toekomst is iets wat ook CB in 2011 heeft gedaan. In dat jaar werd, zo vertelde CIO Ronald Janssen van CB, bepaald dat in de daaropvolgende jaren, de periode van 2012 tot en met 2015, de focus op meer dan boeken alleen zou moeten komen te liggen. De logistiek dienstverlener hield woord en voegde de gebieden fashion en healthcare aan het portfolio toe. Die nieuwe werkgebieden betekenden, ondanks dat ze deels een vergelijkbare logistiek kennen, wel een enorme verandering. “Een goede integratie van al onze diensten was zeer gewenst en dus hebben we daarvoor gezorgd. Het was ons doel om, ondanks een krimpende boekenmarkt, tot 2015 met dertig procent te groeien. Een kwart van de groei moest voor rekening komen van de nieuwe markten.”

CB wil IT inzetten als onderscheidende factor bij fashion en healthcare

De informatievoorziening naar klanten toe moest sowieso op orde zijn, meent Janssen. Voor de geprinte boeken en de ebooks was die op orde dankzij een goed netwerk, een jarenlange ervaring en al ontwikkelde informatiedashboards. “We zijn terug naar de tekentafel gegaan.” Janssen stelt ook dat technologie, in de vorm van databases, TMS, WMS en dashboards, CB onderscheidend kan maken. “Zo zijn we inmiddels in staat om tegen een producent te zeggen dat we hem alle informatie kunnen bieden over de markt die hij nodig heeft, inclusief de groei of krimp in een bepaald segment.” Sterker nog, CB gaat IT actief inzetten als onderscheidende factor. Het start daarmee op 1 januari door het product ‘analytics’ aan te bieden.

‘Toe naar logistiek als gevolg van informatie’

In de healthcaresector zullen ook vergelijkbare kansen ontstaan, zo verwacht de CIO. “Een paar jaar terug was er een probleem met borstimplantaten, maar bleek het door de afwezigheid van regelgeving onmogelijk om de producten te traceren.” Er is volgens Janssen wetgeving in de maak, hij verwacht die in 2016/2017. Vooruitlopend daarop is CB met twee klanten al een pilot gestart om de informatievoorziening in de keten bij dergelijke producten te verbeteren. “We willen inzicht in de hele keten brengen, van producent tot patiënt , zodat we ook bij een recall snel inzicht hebben in wat waar ligt.” En dat inzicht zal leiden tot een op het oog kleine verandering, die volgens de CIO wel enorme consequenties kan krijgen. “We gaan naar logistiek als gevolg van info, terwijl we nu nog werken op basis van eerst logistiek en dan pas informatie.”

Reageer op dit artikel