nieuws

Tijdvak wordt de standaard bij e-commerce

Supply chain

Tijdvak wordt de standaard bij e-commerce

Webwinkels en pakketbezorgers die geen tijdsvenster-keuze kunnen aanbieden zullen het in toenemende mate lastig krijgen. Zij zullen alleen nog op prijs de e-commerce strijd kunnen aangaan.

Dat stelt Kees Jan Roodbergen, hoogleraar in Quantitatieve Logistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen in Logistiek Magazine van september. Roodbergen: “Binnen drie jaar zal de standaard zijn dat je als consument kunt kiezen op welke dag en welk tijdstip je je pakje wilt ontvangen. En dat tijdstip kun je dan kiezen op een uur nauwkeurig. Een leveringsbelofte tussen 9.00 en 17.00 is achterhaald.”

Tijdvak test PostNL

PostNL neemt het advies ter harte. De pakketbezorger test momenteel met Klanten van Futurumshop.nl en Bobshop.nl de tijdvakoptie. Klanten van de websites kunnen een tijdvak van twee uur kiezen om hun orders bezorgd te krijgen. Met deze nieuwe optie wil pakketbezorger PostNL het winkelen van de online consument vergemakkelijken.

Tijdstip e-commerce

Met de test ‘bezorging op afspraak’ speelt de marktleider in op de groeiende behoefte bij consumenten om op een zelf gekozen tijdstip een pakket thuis te ontvangen. De proef loopt nog tot eind december.

1 uur levering

Het tijdvak van twee uur is niet uniek in de markt. Dynalogic hanteert al tijdvakken van twee en een uur. DPD kan met DPD Predict service op een uur nauwkeurig kan worden aangegeven. John Ruysch, business development manager bij Dynalogic Ruysch verwacht dat het fenomeen same hour zal toenemen.

Lees het hele artikel over de trends in last mile in Logistiek Magazine van september
Nog geen abonnee? bekijk de mogelijkheid

Reageer op dit artikel