nieuws

Omzet e-commerce groeit met dubbele cijfers

Supply chain

Omzet e-commerce groeit met dubbele cijfers
Amazon Verenigd Koninkrijk

Aan de groei van e-commerce lijkt voorlopig geen einde te komen. In Europa steeg de omzet vorig jaar ruim veertien procent. In 2015 zal de omzet verder toenemen.

De Europese B2C e-commerce sector had een succesvol jaar in 2014. De omzet steeg met ruim 14 procent, tot € 423.8 miljard. De 28 lidstaten van de Europese Unie samen kende een soortgelijke groei; die omzet kwam uit op € 368.7 miljard. Dat blijkt uit de cijfers van de Europese B2C e-commerce Report 2015. De Europese e-commerce cijfers zijn samengesteld met de hulp van verschillende nationale e-commerce verenigingen en in samenwerking met GfK.

De verwachting is dat de ‘double digit’ groei volgend jaar zal aanhouden. Wijnand Jongen, voorzitter van het Directiecomité van e-commerce in Europa: “Volgens onze prognose stijgt de Europese B2C e-commerce omzet met 12,5 procent tot  € 477 miljard  in 2015.” Hierdoor zal Europa zijn voorsprong vergroten ten opzichte van Noord-Amerika dat mondiaal gezien derde staat. Azië, vooral gedreven door China, voert de lijst aan.

Groei ten opzichte van BBP

Het aandeel van e-commerce binnen het Europese bruto binnenlands product blijft groeien. In 2009 bedroeg het aandeel 1,27 procent. In 2014 was dat 2,45 procent. De verwachting is dat dit aandeel zal groeien tot 6 procent in 2020.

Meer pakketten

Andere indicatoren van het groeiende belang van e-commerce in de Europese economie is het aantal B2C websites en de hoeveelheid pakketten verzonden in 2014. In 2013 waren er ongeveer 650.000 B2C websites en werden er 3,7 miljard pakketten verstuurd. In 2014 telde de rapporteurs 715.000 B2C websites en werden 4 miljard pakketten verzonden.

 Verenigd Koninkrijk blijft grootste

Net als in 2013 was in 2014 het Verenigd Koninkrijk de belangrijkste B2C e-commerce markt in Europa. Haar B2C e-commerce omzet steeg met 14,7 procent tot €127,1 miljard. Duitsland (+ 12,3%, € 71.2 miljard) en Frankrijk (+ 11,2%, € 56.8 miljard) bezetten plaats 2 en 3. Nederland is goed voor ruim €10 miljard en de groei is er ook in ons land nog lang niet uit. In het eerste kwartaal van 2015 is het aantal e-commerce aankopen met 19 procent toegenomen in vergelijking met een jaar eerder. Nederlanders deden in het eerste kwartaal 35,6 miljoen keer een aankoop via het world wide web.

Masterclass

Inzicht krijgen in de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van e-commerce?  Kom naar de tweedaagse Masterclass E-commerce van Logistiek Academy op maandag 29 juni en dinsdag 30 juni.

Reageer op dit artikel