nieuws

Vrijbuiter rolt multichannel strategie uit

Supply chain

Vrijbuiter rolt multichannel strategie uit

Kampeerwinkel Vrijbuiter laat haar offline en online kanaal op elkaar aansluiten door het lanceren van een multichannel strategie. De eerste online orders zijn inmiddels op de nieuwe manier afgehandeld.

Vrijbuiter, die vestigingen heeft in Gouda, Roden, Roermond en Zaandam, maakt gebruik van de Multichannel engine van softwareleverancier WICS, nadat eerder al het WMS was geïmplementeerd.

Gescheiden magazijnen

Vrijbuiter heeft naast vier vestigingen ook een webshop. Online zijn er 15.000 artikelen verkrijgbaar. Voor het logistieke proces koos het bedrijf voor gescheiden magazijnen. Vanuit het webmagazijn worden de online (B2C) orders verstuurd. Zo kan het bulkmagazijn zich focussen op het in-, op- en uitslaan ten behoeve van de winkels.

Verbeterslagen

Na de implementatie van het WICS WMS drie maanden geleden, zijn op allerlei vlakken verbeterslagen gemaakt. Door het gebruik van scanners is de voorraadbetrouwbaarheid van het bulkmagazijn in Leek, het webmagazijn en de megastores, toegenomen. “Naast de verbetering van de voorraadbetrouwbaarheid gaat ook het orderpicken in het (web-)magazijn een stuk sneller”, zegt Roelof Pothof, CFO bij Vrijbuiter.

Meer omzet door multichannel

Tot voor kort hadden de winkels en het webmagazijn beiden een gescheiden voorraad. Door de WICS Multichannel engine is er inzicht in de voorraad per locatie, van het bulkmagazijn, het webmagazijn en de megastores. Wanneer het webmagazijn een order niet (volledig) kan leveren, is het nu mogelijk om de order toe te wijzen of aan te vullen vanuit de megastores. Zo wordt er extra omzet gegenereerd door de megastores en is de algemene voorraadbehoefte lager.

Pothof zegt hierover: “Een belangrijk onderdeel van de strategie van Vrijbuiter is dat wij via meerdere kanalen zichtbaar willen zijn voor onze klant. Om deze klant zo goed mogelijk te helpen is het noodzakelijk dat we de volledige voorraad van Vrijbuiter ontsluiten”. Met de implementatie versterkt Vrijbuiter haar marktpositie en kan het haar groeiambitie verwezenlijken. “Vrijbuiter ziet kansen door te groeien via meerdere omzetkanalen. Met de implementatie van WICS is hiervoor een goede basis gelegd.”

Uitdaging

WICS Consultant Fred van den Boogaard heeft de gehele implementatie voor de kampeer- en outdoorspecialist vanuit WICS begeleid en evalueert: “Zeker bij een bedrijf als Vrijbuiter, met meerdere warehouses en de combinatie van een online en offline kanaal, was het een uitdaging om de juiste workflows in het WMS te configureren. De implementatie is razendsnel verlopen en daar zijn we erg blij mee.”

Van papier naar scannen

Ook de overgang van een ‘papieren omgeving’ naar het scannen was een hele transformatie. Van den Boogaard: “Het implementeren van de veranderingen binnen de logistieke stromen is soepel verlopen en het feit dat Vrijbuiter daar nu al het resultaat van ziet, maakt ons als WICS uiterst tevreden.”

Wat zijn de succesfactoren van multichannel?

Tijdens de Masterclass E-commerce geeft Mike Hoogveld, promovendus op het onderwerp succesfactoren van multichannelmanagement, op dag 1 (maandag 29 juni) van de opleiding inzichten over hoe je de klant in een e-commerce strategie centraal stelt.

Meer informatie en aanmelden is te vinden op de website voor de Masterclass E-commerce.

Reageer op dit artikel