nieuws

De financiële kant van ketenlogistiek in de praktijk

Supply chain

De financiële kant van ketenlogistiek in de praktijk

René Olsthoorn (CFO van PontMeyer in Zaandam) brengt tijdens de Masterclass Financial Supply Chain op 8 en 9 maart de praktische kant van goed financieel management in kaart. Het handelsbedrijf moet met veel aspecten rekening houden.

PontMeyer levert bouwmaterialen aan aannemers en bouwbedrijven. Verspreid over het land beschikt het bedrijf over 45 vestigingen en 6 logistieke centra. Dat vraagt nogal wat van het voorraadbeheer en het in de hand houden van de logistieke kosten.
“We zijn een handelsonderneming met dagelijks grote aantallen orders, producten en klanten. Het beheer van voorraden, zowel fysiek als financieel is een permanent thema. Bovendien zit er nogal wat geld in debiteuren, omdat de handel veelal op ‘krediet’ gebeurt.”

Dubbeltjes en kwartjes

Olsthoorn heeft ervaring in zowel het logistieke vak als in de financiële discipline, onder andere bij Buhrmann Ubbens. “Ik ben geen boekhouder van origine, maar de combinatie van functies vind ik erg interessant. De bouwmaterialenhandel is er één van dubbeltjes en kwartjes. Als financieel eindverantwoordelijke moet je de details in duiken, anders loop je het risico op te veel kosten of je laat als bedrijf omzetkansen liggen.”

Masterclass Financial Supply Chain
Op 8 & 9 maart wordt een tweedaagse masterclass op Nyenrode gehouden waarin de fysieke en financiële supply chain worden ontrafeld. Deze NBA-gecertificeerde tweedaagse opleiding levert 15 PE uren op.

Voorraadwaarde flink laten dalen

De supply chain in de bouwsector staat al een tijdlang onder grote druk. Daarom heeft PontMeyer er veel aan gedaan om snel te kunnen reageren op een terugvallende omzet. Zo is de voorraadwaarde in een paar jaar tijd gedaald van 66 miljoen euro naar 47 miljoen euro, terwijl de beschikbaarheid van het zeer diverse assortiment (15.000 SKU’s) is toegenomen.
Vijf jaar geleden begon Olsthoorn met het neerleggen van een logistieke blauwdruk in de organisatie, die tot op dat moment voor alle vestigingen hetzelfde beleid in praktijk bracht. Dat kwam de efficiency van het bedrijf in zijn geheel niet ten goede. Nu is met 6 logistieke servicecentra een veel betere structuur neergelegd.

Optimaliseren van inkoopprijzen

De volgende stap, waar inmiddels al een begin mee is gemaakt, betreft het optimaliseren van inkoopprijzen aan de ene kant en voorraadhoogtes aan de andere kant. Olsthoorn: “In het fysieke proces kan dat pieken en dalen in het werkaanbod tot gevolg hebben en soms zal de inkoopprijs wat hoger komen te liggen. Dat zijn afwegingen die je moet maken. Finance meets logistics – dat geldt eigenlijk overal in het operationeel proces.”

Reageer op dit artikel