nieuws

Logistieke software, jaaroverzicht 2014

Supply chain

Het jaar 2014 was het jaar waarin twee grote Nederlandse softwarebedrijven hun zelfstandigheid verloren: Quintiq en Exact. Tijdens de beurs ICT&Logistiek werd de eerste digitale vrachtbrief gepresenteerd. En wat gebeurde er nog meer in 2014?

Logistieke software, jaaroverzicht 2014

Het meest spectaculaire nieuws dit jaar kwam uit Den Bosch. Eén van onze nationale groeiparels, softwarebedrijf Quintiq, maakt midden in de zomer de overnamedeal door het Franse Dassault Systèmes bekend. Dassault, in ons land een onbekende naam, houdt zich bezig met software voor 3D-ontwerpen en product lifecycle management en vindt de planningssoftware van Quintiq hier kennelijk goed bij passen. De naam Quintiq bleef na de overname overeind en het bedrijf timmert als vanouds aan de weg met geavanceerde planningssoftware voor complexe planningspuzzels.

Een andere grote, Nederlandse speler die dit jaar werd overgenomen is ERP-leverancier Exact uit Delft. In oktober werd bekend dat er een bod was uitgebracht door de Britse investeringsmaatschappij Eiger Acquistions. De directie van Exact staat hier welwillend tegenover, maar helemaal definitief is de overname nog niet omdat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) nog goedkeuring moet geven. Of de eigendomswissel daarna grote gevolgen gaat hebben voor de strategie van Exact is niet te zeggen, opvallend was wel het plotselinge vertrek deze maand van Marinus ter Laak, topman bij de divisie Exact Business Solutions.

Overname Kewill

In de markt van transport management-software was het Kewill dat met overnamenieuws op de proppen kwam.  In oktober werd het TMS van IBM Sterling geacquireerd, een oplossing die vooral wordt gebruikt door grote, internationaal opererende bedrijven zoals bijvoorbeeld Heinz.

Daar waar Kewill het overnamepad bewandelde, presenteerde concurrent JDA een nieuwe bedrijfsdivisie die zich op logistiek dienstverleners gaat richten. Het besluit komt voort uit de overname van Redprairie in 2012, wiens naam bij de verkoop van nieuwe software niet meer gebruikt zal worden.

Goed nieuws voor alle leveranciers van supply chain-software: de markt groeit dit jaar met 7,3 procent. Volgens analistenbureau Gartner, die dit in mei bekend maakte, is en blijft supply chain-software een belangrijke schakel in de competitierace tussen bedrijven waardoor de investeringen ook de komende jaren op peil zullen blijven. De leverancier die hier het meest van profiteert is marktleider SAP, gevolgd door Oracle en JDA.

Bedrijfsbreed ERP minder in trek

Een belangrijke trend die Gartner signaleert is dat bedrijven vaker investeren in specifieke oplossingen dan in complete softwaresuites. Bedrijfsbrede ERP-implementaties lijken op dit moment even niet zo in trek. En zeker niet bij de overheid! In januari liet de overheid weten dat het ERP-project Speer bij Defensie waarschijnlijk 900 miljoen euro gaat kosten, twee keer zoveel dan de 481 miljoen die er in eerste instantie voor was vrijgemaakt!

De ERP-markt zit in een spannende fase, zei hoogleraar Hans Wortmann op een bijeenkomst van Baan-gebruikers in Epe. Door de cloud komen er branchevreemde spelers (Google, de Rabobank) op de markt die stukjes ERP-functionaliteit aanbieden voor specifieke bedrijfstoepassingen.  ERP-leveranciers komen in een “vernetwerkte” omgeving te zitten waarbij ze zich moeten afvragen wat hun toegevoegde waarde nog is: software maken of een dienst leveren?

Tijdens de jaarlijkse ERP-beurs voor productiebedrijven, het Business Software Event in Eindhoven, vroeg Henk Smit, CIO bij Fokker, zich hardop af of ERP überhaupt nog bestaansrecht heeft. “Door the internet of things zal straks alles met elkaar verbonden zijn. We hebben dan vooral behoefte aan specifieke applicaties die we hier plug&play aan kunnen aanhaken, en het is maar de vraag wat dan nog van ons huidige ERP overblijft.”

Primeur: digitale vrachtbrief

Eén van meest aansprekende innovaties dit jaar was Transfollow, een project onder leiding van logistiek IT-bedrijf Beurtvaartadres waarbij gegevens over een zending niet meer via een papieren vrachtbrief maar met behulp van een mobiele applicatie worden uitgewisseld. De beurs ICT & Logistiek had in oktober de primeur: daar werd voor het eerst ter wereld gedemonstreerd hoe je door twee mobieltje bij elkaar te houden een vrachtbrief kunt aftekenen. Deze maand zijn de eerste pilots van start gegaan.

Ook op het gebied van synchromodaal was er nieuws. Onderzoeksinstituut TNO lanceerde in oktober een platform waarmee bedrijven realtime synchromodale transportgegevens kunnen uitwisselen. Hiermee kan volgens de bedenkers veel reistijd en wachttijden bij terminals en distributiecentra worden bespaard.

Het koppelen van digitale, logistieke gegevens en deze via een platform beschikbaar maken, het is een nieuw metier waar veel nieuwe bedrijven op inspelen. Nederlandse bedrijven als Tradecloud en Incore bieden langer supply chain platform-diensten aan bedrijven, en begin dit jaar zag een nieuw bedrijf het levenslicht: Storelink, mede-opgericht door Jeroen van den Berg.

De omnichannel-revolutie

Connectiviteit boven functionaliteit, dat was de kop boven het verslag van de WMS-dag die Logistiek.nl in april voor de negentiende keer organiseerde. De belangrijkste trend in WMS is de opkomst van e-commerce en het integraal organiseren van orderstromen langs webwinkels en fysieke winkels: de omnichannel. Eddie Capel, CEO van softwarebedrijf Manhattan Associates, sprak op een bijeenkomst in Rotterdam zelfs al van een omnichannel-revolutie, waarbij fysieke winkels integraal onderdeel van de supply chain uitmaken en met software worden aangestuurd als ware het een soort miniwarehouses.

Fysieke winkels worden miniwarehouses, vrachtbrieven worden digitaal, ERP wordt een (gefragmenteerde) dienst en platforms verzamelen en koppelen supply chain-data aan elkaar en er nieuwe diensten van te maken. Het was weer een boeiend jaar. Op naar 2015.

Reageer op dit artikel