nieuws

Blokker krijgt apart e-commerce bedrijf

Supply chain

Blokker krijgt apart e-commerce bedrijf
Blokker Holding

Blokker Holding gaat al zijn e-commerceactiviteiten onderbrengen in het bedrijf Nextail. Dit nieuwe bedrijf moet de innovatietak van de retailer worden en zorgen voor meer online omzet.

Hiermee wil Blokker Holding, waaronder de formules Blokker, Leenbakker, Intertoys, Bartsmit en Xenos vallen, zijn achterstand als webwinkelier inlopen. Nextail moet de verkoop via onlinekanalen verder versnellen, naar meer dan 300 miljoen euro omzet in 2017. In 2013 was de online omzet 79 miljoen euro. De groei moet komen van bestaande webwinkels, nieuwe shops voor eigen formules en overnames.

DC’s blijven

De formules blijven online gescheiden, maar achter de schermen wordt alles geharmoniseerd. Behalve de distributiecentra, die blijven overeind. “Anders zouden we magazijnen van een paar miljoen vierkant meter nodig hebben”, aldus Antoine Brouwer, die Nextail gaat leiden. “We kunnen online snel leveren vanuit de winkels zelf, in de toekomst willen we dat ook binnen een uur kunnen doen, vooropgesteld dat daarvoor voldoende belangstelling is”, meldt Brouwer aan Emerce.nl

Eén technisch platform

Nextail is gevestigd in Amsterdam in een nieuw pand, dat op 20 oktober wordt geopend. De naam Nextail is een combinatie van ‘next step’ en ‘longtail’ en staat voor de gedachte dat door het internet allerlei nicheproducten voor een zeer brede doelgroep toegankelijk zijn. Brouwer: “We doen 79 miljoen euro omzet online, dat is niet slecht, maar nog te klein in vergelijking met onze retailomzet.” Door de krachten te bundelen en gebruik te maken van één technisch platform, IBM WCS, wil het bedrijf een topspeler worden in de online markt.

Bundeling online kennis en kunde

De helft van de mensen die gaan werken voor het nieuwe e-commercebedrijf komt bij andere bedrijven vandaan. Headhunters zijn ingeschakeld om technisch IT-talent aan te trekken. Tot op heden werd Blokker.nl door acht mensen gemaakt. Uiteindelijk zullen zo’n zeventig tot tachtig mensen in Amsterdam komen te werken bij Nextail, waaronder ook marketeers. Met de bundeling van online kennis en kunde en het realiseren van schaalvoordelen verwacht Blokker Holding de investeringen in e-commerce terug te verdienen.

Reageer op dit artikel