nieuws

VLM: ‘Volatiliteit, een logistieke kans

Supply chain

Veranderlijkheid, variatie en onzekerheid. Het zijn allemaal factoren die horen bij de nieuwe wereld. Dat vormt een kans voor de logistiek. Dat werd duidelijk tijdens de VLM ledendag in Aviodrome waarbij het jaarthema logistieke volatiliteit centraal stond.

VLM: ‘Volatiliteit, een logistieke kans

Wat is de impact van volatiliteit op de logistiek? Volgens VLM-voorzitter Jack van der Veen, die het middagdeel inleidde, blijven we als logistici maar wat graag zitten in het kwadrant planning en control. “Alles zoveel mogelijk willen optimaliseren, daar zijn we goed in. Maar je kunt ook kiezen om uit de comfortzone stappen, volatiliteit omarmen en gaan voor vernieuwing.”

Risico’s delen

In een carroussel van drie workshops werd voortgeborduurd op het VLM jaarthema vanuit verschillende invalshoeken. Karol Henke van vliegtuigonderhoudsbedrijf Jet Air Maintenance deed dat vanuit de luchtvaart optiek. “Betalingstermijnen worden opgerekt. Hierdoor wordt ons bedrijf meer en meer een risk sharing partner voor onze klanten. Deze risico’s moet je doorvertalen naar bijvoorbeeld het aanhouden van kleinere voorraden.”

Weerstand

Peter Weterman van Big Development belichtte volatiliteit in combinatie met gedrag. De workshopdeelnemers deden in tweetallen een veranderspel dat inzicht gaf in de informatie die je krijgt bij veranderingen, maar ook de weerstand die het op kan roepen. “Bij verandering komt veel energie vrij, dat moet je voor je zien te gebruiken”, aldus Weterman.

Vraagkant

Bederf en afval, een belangrijk thema binnen de agrologistiek. Deze tak lijkt daarom al erg volatiel. Volgens Jacqueline Bloemhof, hoogleraar duurzame logistiek, is er toch ook nog veel te winnen. “Carbon footprint is maar een gedeelte van de vertaling naar duurzame logistiek.” Bloemhof deed onderzoek naar de carbon footprint van stadsdistributie in Utrecht. “Het blijkt dat het aantal stops veel wezenlijker is dan het maken van optimale routes.” Bloemhof merkt verder op dat de volatiliteit aan de vraagkant toeneemt omdat producten op veel meer plekken verkrijgbaar zijn, doelend op de toename van online aankopen.

Lelystad Airport

VLM zat met de locatie van haar ledendag ongemerkt boven op de actualiteit. Aviodrome, het decor van de dag, is gevestigd op Lelystad Airport. Deze luchthaven moet uitgroeien tot tweede luchthaven van Nederland. Erik Lagerweij, directeur van Lelystad Airport, had tussen de hoorzitting in de Tweede Kamer en de omwonenden bijeenkomst in Dronten door nog even tijd gevonden om de uitbreidingsplannen aan de VLM leden toe te lichten.

Vakantievluchten

Lelystad Airport wil zich als vakantieluchthaven gaan ontwikkelen. Lagerweij: “Er komt een langere baan en een andere terminal.” Het betreft een meerjarenplan dat in drie fases wordt uitgevoerd. “In 2032 moet het aantal grote vluchtverkeersbewegingen naar 45.000 zijn gegroeid.” De klanten zijn er al. Lagerweij ziet graag de miljoenen mensen die jaarlijks voor hun vakantievlucht in verband met de prijs uitwijken naar Weeze in Duitsland of Charleroi in België terugkomen naar Nederland.

De totale investering voor de uitbreiding van Lelystad Airport bedraagt 90 miljoen euro. De luchthaven biedt dan aan 2.500 mensen werk, dat is nu 200.

Lees ook: Volatiliteit is de nieuwe werkelijkheid, dat biedt kansen

Discussieer mee: Logistieke volatiliteit. Bedreiging of kans?

Reageer op dit artikel