nieuws

Concurrenten knagen aan online dominantie AH

Supply chain

Concurrenten knagen aan online dominantie AH

Door de dominantie van Albert Heijn in het online boodschappen doen, blijft Nederland achter. Daar gaat verandering in komen.

Dat concludeert SyndicatePlus, een internetplatform voor supermarktproducten, deze maand in een rapport.  Steeds meer retailers wagen de sprong naar het verkoopkanaal van het world wide web.

Coop, Deen, Dekamarkt, Hoogvliet en Spar zijn weliswaar begonnen op internet, maar veel initiatieven zijn nog klein. Hoewel bedrijven als Coop, Deen, Plus en Hoogvliet online zijn begonnen, zal de grootste online concurrentie, net als offline, komen van Jumbo is de verwachting.

Jumbo start september

Het Veghelse supermarktbedrijf wil een online speler van betekenis worden. Het concern, dat een e-commerce manager heeft aangetrokken,  wil dit jaar starten. Het Financieel Dagblad meldt september als startdatum.  Zeker is dat Jumbo kiest voor zowel afhaalopties in winkels als externe pick-up-points. De distributie wordt gedaan vanuit het voormalige dc van Super de Boer in Den Bosch.

Uitbreiding Vershuys

Vershuys.com heeft vorige week met PostNL de bezorging in de regio rond Venlo uitgebreid naar heel Limburg. Directeur Marwin Dekkers van boodschappendienst Vershuys.com: “Het is zeker de bedoeling om dit op termijn landelijk uit te rollen, naar we willen eerst het succes in Venlo in heel Limburg bevestigd zien.”

Winst lastig

De omzetten in e-commerce blijven stijgen, maar een financieel, gezonde logistieke organisatie opzetten blijft lastig. Diverse initiatieven zijn voortijdig gestaakt. De meest recente is Superdirect. AH.nl maakt, een kwarteeuw na de start met bezorgdienst James, nog altijd geen winst. Wel in gebieden waar de dienst al langer dan een jaar bestaat, maar veel van de inkomsten worden opnieuw geïnvesteerd, aldus een woordvoerder in het FD.

Schaalvoordeel gering

Het model is fundamenteel moeilijk, stelt retailspecialist Marc Hoogenberg van Strategy& Co in hetzelfde artikel “Er zijn veel variabele kosten, waardoor de schaalvoordelen niet zo groot zijn. Ook al verdubbelt het aantal orders, dan nog zullen de onlineboodschappendiensten niet winstgevend zijn.’ Ook adviseurs van McKinsey stellen vast dat winst maken lastig wordt. Europeanen willen voor thuisbezorging tussen de 4 euro en 7 euro betalen. De operationele kosten liggen ver boven die bedragen.


Lees meer over de online strategie van retailers in het mei-nummer van Logistiek Magazine

Nog geen abonnee: bekijk de opties

Reageer op dit artikel