nieuws

Wehkamp.nl vertelt over e-commerce strategie

Supply chain

Wehkamp.nl vertelt over e-commerce strategie

Waarom zou je als online retailer meer dan 100 miljoen euro steken in staal en beton? Tijdens de eerste Masterclass E-commerce geeft Andries van Daalen het antwoord.

Van Daalen is programmadirecteur van RFS HollandHolding, waar Wehkamp.nl toe behoort net als Fonq, Create2Fit en Lacent. De bouw van het grootste geautomatiseerde e-commerce dc ter wereld in Zwolle moet het voormalige postorderbedrijf helpen om de positie van marktleider vast te houden en zo mogelijk uit te bouwen. Op de avond van de tweedaagse masterclass op 10 en 11 juni vertelt Van Daalen welke strategische beslissingen Wehkamp.nl heeft genomen en vooral waarom.

Indrukwekkend automatisch magazijn

Vanuit het nieuwe dc – klaar in 2015 – wil Wehkamp.nl in staat zijn om binnen 30 minuten na binnenkomst van een online order het te leveren pakket klaar te hebben voor verzending. Dat is bijzonder ambitieus, vooral omdat straks 4 miljoen artikelen liggen opgeslagen op meer dan 480.000 picklocaties. Nog een paar indrukwekkende getallen: de totale opslagruimte is 47.000 vierkante meter over 3 bouwlagen. Er staat straks voor 2,5 kilometer aan hanggoed stellingen en er zijn 8.000 palletlocaties. Nedcon is al bezig met het plaatsen van de magazijnstellingen. Knapp gaat daarna de automatische handlingsystemen installeren en inregelen. De bouw van het dc stemt de verantwoordelijke directeur tot tevredenheid. Mede dankzij de zachte winter ligt de bouwactiviteit uitstekend op schema.

‘Logistiek kan winnen en onderscheid maken’

De enorme investering in staal en beton – en dat voor een webwinkel – heeft nogal wat wenkbrauwen doen fronsen. Maar volgens Van Daalen is het van groot belang om te excelleren op het gebied van logistiek. Eerder sprak hij op een bijeenkomst van de Rijksuniversiteit Groningen. Hij zei toen: “E-commerce gaat het absoluut winnen van fysiek winkelen. Logistiek kan ook winnen, maar dan moet het meer rekening willen houden met de wensen van klanten. Iedereen heeft wel een neefje, die een website kan ontwikkelen, maar logistiek is in staat om echt het verschil te maken.”
Over het uitbesteden van logistiek heeft Van Daalen een uitgesproken mening. “Anders dan onze concurrenten, zoals bol.com, V&D en Bijenkorf, kiezen we er voor om de logistiek in eigen huis te houden. Ik besef dat dit kan, omdat we een enorm volume hebben. Maar los daarvan zien we logistiek als een onderscheidend element in onze service naar klanten. We willen niet vast roesten in processen en een grijze muis worden bij een logistiek dienstverlener. Alles moet gericht zijn op de service aan de klant. Dat staat voorop.”

‘Enorme file van pakketjes in de straten’

Het aandeel online retailbestedingen door de Nederlandse consument zal alleen nog maar toenemen met meer aanbieders, meer buitenlandse toetreders, verbreding van assortimenten, betere dienstverlening, versnelling van levertijden en een groot aantal elementen die hier van invloed op zullen zijn. “Realiseren we ons wel dat er een file staat van 183.000.000 pakjes in de Nederlandse straten! Als marktleider moet je vooruit blijven kijken om de in de estafette steeds voorop te blijven lopen.”

Tweedaagse masterclass bij Nyenrode

Logistiek Academy heeft samen met Nyenrode een tweedaagse masterclass ontwikkeld, gericht op logistiek en supply chain professionals die een verdiepingsslag willen maken met hun online business. Het programma is diepgaand en gevarieerd. Hans van Grieken (Capgemini) schetst het brede kader van een veranderende samenleving en supply chain modellen die daar een antwoord op moeten geven. Vanuit Nyenrode geeft prof. dr. Jack van der Veen meer inzicht in de strategische keuzes waar verladers, retailers en e-fulfilmentbedrijven voor staan. Op de tweede dag bespreekt Jeroen van den Berg (Storelink) de operatie zelf en welke actiepunten in een warehouse bekeken moeten worden. Tot slot legt prof. dr. Tom van Woensel (TU Eindhoven) de vinger bij de ‘last mile’ en de vraagstukken rond stedelijke distributie waar e-commerce bedrijven een belangrijk verantwoordelijkheid in hebben.

Voor meer informatie over deelname aan de Masterclass E-commerce klik hier.

Reageer op dit artikel