nieuws

Nederland wereldwijd op één na beste logistieke land

Supply chain

Nederland wereldwijd op één na beste logistieke land

Nederland is na Duitsland het best functionerende logistieke land ter wereld. Dat concludeert de Wereldbank in een donderdag gepresenteerd rapport over logistiek. Als handelsland scoren ‘we’ vooral goed op de kwaliteit van het logistieke systeem, infrastructuur en douane.

De Wereldbank houdt sinds 2007 elke twee jaar de zogeheten Logistics Performance Index (LPI) bij, die op een waarderingsschaal van 1 tot en met 5 meet hoe efficiënt handelsstromen in een land verlopen. Daarbij wordt op basis van een onderzoek onder wereldwijd opererende logistiek dienstverleners gekeken naar hoe de diverse landen presteren op onder meer het gebied van vrachtvervoer, opslag, douaneformaliteiten en betalingssystemen. Een goed functionerend logistiek systeem is volgens de ontwikkelingsbank van essentieel belang voor economische groei van een land.

Congo en Somalië staan onderaan

Nederland (met een LPI score van 4.05) houdt op de ranglijst België LPI score 4.04) overigens nipt achter zich. Onze zuiderburen doen het overigens ook erg goed want het land bivakkeerde in 2012 nog op de zevende plaats. De top vijf bestaat verder uit Groot-Brittannië (op plaats tien in 2012) en Singapore dat in 2012 de eerste positie bekleedde. Opmerkelijk is de duikeling van Denemarken dat in 2012 plaats zes innam en het nu moet doen met positie 17. Onderaan de lijst van 160 landen staan Afghanistan, de Democratische Republiek Congo en Somalië.

Singapore zakt naar plaats vijf

Nederland stond in 2012 nog op de vijfde plek van de ranglijst, eveneens direct achter Duitsland. In dat jaar stond Singapore nog bovenaan. Gemiddeld neemt Nederland over de periode van 2007 tot 2014 de derde plek in. Nederland scoort vooral goed op de kwaliteit van het logistieke systeem, infrastructuur en douane.

Nederland onderkent belang van logistieke sector

De opstellers van de index, waarmee de Wereldbank in 2007 startte, prijzen Nederland voor het feit dat de beleidsmakers de logistieke sector beschouwen als een van de belangrijkste aanjagers voor zowel handelsgroei alsmede de integratie in internationale waardeketens.

Hoge kwaliteit van human capital

Jan Fransoo, Hoogleraar Operations 
Management & Logistics zegt in een eerste reactie op de positie van Nederland in de index: “Ik heb nog geen gedetailleerde analyse van de data gedaan, maar ten opzichte van 2012 lijkt de stijging vooral te zitten in het criterium ‘logistics competence’, dus de kennis en kwaliteit van het human capital. Ten opzichte van de concurrenten België en Duitsland scoren we beter, hoewel ik niet weet of het verschil met Duitsland significant is.” Minder presteert Nederland volgens Fransoo op het criterium ‘International Shipments’. “Dat is zorgelijk want op dit criterium zijn we gedaald en vallen we zelfs buiten de top tien.”

Index is belangrijk voor beeldvorming

Fransoo denkt dat de hoge positie van Nederland een beloning is voor de aandacht voor innovatie in de logistieke sector gedurende de laatste vijf jaar. Desondanks moeten we volgens de hoogleraar het belang van de LPI niet overschatten. “Deze index is erg belangrijk in de beeldvorming, al moeten we methodologisch het belang niet overschatten. Vermoedelijk is op de overall score het verschil met Duitsland en België niet significant te noemen.”

NDL: blijven innoveren

Remco Buurman, de nieuwe CEO van NDL zegt in zijn reactie op de LPI: “Het is goed nieuws dat uit deze index blijkt dat Nederland wereldwijd het op één na beste logistieke land is. Dat gegeven kunnen we natuurlijk uitstekend gebruiken in onze buitenlandpromotie.” Buurman stelt vast net als Fransoo vast dat de verschillen tussen Duitsland, België minimaal zijn. “Deze ranking bevestigt dan ook mijn mening dat we moeten blijven innoveren om onze positie te behouden, dan wel te verbeteren.”

Reageer op dit artikel