nieuws

Retailers zien voordelen RFID van op winkelvloer

Supply chain

Retailers zien voordelen RFID van op winkelvloer

De Wolky Shop en Coccinelle lieten tijdens een VLM Community Fashionlogistiek bijeenkomst zien hoe ze RFID in de winkelomgeving inzetten. De opvallendste overeenkomst van beide retailers is, dat ze beide geen honderd procent scans nastreven bij het inventariseren van de winkelvoorraad. “Dat is vrijwel onmogelijk, het scannen blijft mensenwerk”, aldus Tom van Geemen van Wolky Shop.

De uitspraken van zowel Van Geemen (Wolky Shop) als Marc Bakker, directeur van Coccinelle, zijn opmerkelijk. RFID werd lang gezien als de ideale techniek om in een korte tijd grote hoeveelheden artikelen op een pallet te scannen en een honderd procent scan was daarbij altijd het ultieme doel. Voor beide ondernemers blijkt dat, mede op basis van praktische bezwaren, geen issue meer. Niet op de winkelvloer althans. Daarvoor zijn meerdere redenen aan te voeren. Van Geemen: “Wij zien RFID als een middel om de tijd die het inventariseren van onze winkels kost, drastisch terug te dringen. Maar belangrijker nog is, dat we geen nee meer willen verkopen aan de klant. We zijn geen prijsvechter. We kenden teveel afwijkingen in de voorraad als gevolg van filiaalverkeer, gereserveerde paren schoenen voor klanten, vertragingen in de voorraadmutatie en als gevolg van reparaties.”

‘RFID op winkelvloer leidt tot verkoopstijging’

Van Geemen’s stellige mening, waarbij hij aangeeft geen nee meer te willen verkopen aan klanten, wordt ondersteund door onderzoekscijfers die Sander Merkx presenteert. De directeur van advies- en integratiebedrijf Mieloo & Alexander meldt dat in de fashionsector de inzet van RFID op itemniveau kan leiden tot een verkoopstijging van acht tot veertien procent. “Dat resultaat is het gevolg van enerzijds beter voorraadbeheer, anderzijds een grotere klanttevredenheid. En meer verkopen tot gevolg.” Heeft een stenen retailer te maken met out-of-stock, dan stelt de klant de verkoop in 44 procent van de gevallen uit, in 33 procent van deze gevallen kiest de klant ervoor om naar een andere winkel te gaan en in 15 procent gaat de keuze naar een ander artikel in dezelfde winkel. “RFID op de winkelvloer geeft ondernemers meer inzicht in deze zaken, in oorzaken. Maar ook helpt het de efficiency en de replenishment te verbeteren. De labels zijn verder natuurlijk te koppelen aan de beveiligingsoplossingen”, aldus Merkx. De toepassing van RFID kan ondernemers bovendien helpen bij het verkorten van de tijd die ze kwijt zijn aan de jaarlijkse voorraadopnames, op verzoek van accountantskantoren. Door regelmatig te scannen voorkomen winkeliers dat de voorraadnauwkeurigheid gedurende het jaar daalt tot ongewenste percentages.

Tijd scannen winkelvoorraad drastisch verkort

De tijd die winkeliers kwijt zijn met het scannen van winkelvoorraden daalt drastisch wanneer ze RFID-scanners inzetten. Merkx: “Is de winkel goed ingericht en zijn alle artikellocaties vastgelegd, dan helpt de technologie zelfs bij het zoeken naar verkeerd weggelegde items.” Bij zowel de Wolky Shop als bij Coccinelle zijn het de winkelmedewerkers die de scans uitvoeren. Toch hebben beide retailers voor een totaal andere adoptie van RFID gekozen. De Wolky Shop is met één belangrijk artikel live gegaan. “Dat item is wel heel bewust gekozen, want het kent veel mutaties. We zijn gestart met het eens per week scannen van dit artikel in twee winkels. De data werd naar ons hoofdkantoor gestuurd en bij afwijkingen koppelden we die informatie terug aan de winkel. Daarmee wilden we bewustzijn kweken.” Vanaf oktober, november 2013 wil de retailer de hele voorraad voorzien van RFID-tags. Deze handeling verzorgt het zelf bij aankomst van de artikelen. Het voorraadbeheer vindt plaats op de winkelvloer, van een dc maakt het geen gebruik. De voorraadbeschikbaarheid is duidelijk gestegen, meent Van Geemen: “Het scannen van je artikelen blijft mensenwerk, ook bij de inzet van RFID. Hoe goed je je best ook doet, het blijft eenvoudig om die doos onder de kassa te vergeten. Dat is waarom we geen honderd procent nastreven. Duidelijk mag zijn dat we onze klanten wel steeds vaker tevreden kunnen stellen en het ons tijd bespaart.”

Coccinelle kiest voor volledige uitrol RFID

Marc Bakker, directeur van de Coccinelle-winkelketen met shops in Rotterdam, Den Haag en Amsterdam, koos juist voor een volledige RFID-adoptie. “Dat was een uitdaging, maar nu twee jaar na de start, zijn we wel blij dat we de stap hebben gezet.” Nee verkopen is bij Coccinelle geen optie, meent Bakker. Hij rolde RFID uit in het magazijn in Rotterdam en in de winkels. “Het proces is zo ingericht dat als we ergens iets vergeten te scannen, het proces dit bij een volgende stap corrigeert. We scannen zowel de inbound als outbound stromen in de winkels.” Wegen als alternatief voor het scannen van de dozen met artikelen, was geen optie voor Bakker: “Kleuren zijn niet te wegen en babykleding is soms zo klein dat dit toch tot voorraadverschillen kan leiden.”

Voorraadnauwkeurigheid van 60/70 naar 97 procent

Coccinelle beschikt net als de Wolky shop over een webshop. De artikelen die het hier verkoopt, worden vanuit de winkels verzonden. “Het feit dat we nu alles scannen en real-time inzicht hebben zorgde al voor een daling van de derving.” RFID zorgde voor nog een aantal verbeteringen bij het bedrijf. De processnelheid is verhoogd en er is een beter zicht op de balansen. De voorraadnauwkeurigheid steeg van 60/70 procent naar 97 procent. Het administratieve verwerkingsverschil is gereduceerd tot minder dan 1 procent. “De tijd die we aan inventariseren kwijt zijn is flink gedaald. Onze keten is echt veel zekerder geworden, waardoor nee verkopen bijna niet meer nodig is.”

Scanners in combinatie met iPod

Bij zowel de Wolky Shop als bij Coccinelle was Nedap de leverancier van de scanners. Deze worden in combinatie met een iPod gebruikt, waarop de voorraad na een scan real-time zichtbaar is. De keuze van Nedap voor scanners die werken op een iOS-systeem (Apple) is een bewuste: “Het is een populair besturingssysteem en iedereen kan met een iPod werken”, aldus Mark Kasbergen van Nedap. Bakker snapt de keuze van de leverancier: “Onze dames zie ik niet zo snel met een industriële scanner werken, maar deze scanner en de iPod werden snel geaccepteerd.”

‘Adviseren stap voor stap-implementatie’

Kasbergen: “Het gebruik van RFID-tags kan helpen bij het snel verklaren van voorraadverschillen. Ook helpt het retailers inspelen op de steeds beter geïnformeerde consument.” Nedap adviseert retailers om, wanneer ze de technologie willen inzetten, dit wel stap voor stap te doen. “Je hebt er niets aan te snel teveel applicaties tegelijk te willen uitrollen. Een te complexe integratie geeft je niet het gewenste overzicht. Let er ook op dat je altijd een businesscase maakt en check of je gekozen oplossing schaalbaar is.”

Nederlandse retailers blijven achter bij omringende landen

Tijdens de VLM-bijeenkomst was meerdere keren te horen dat Nederland wat RFIOD-adoptie in winkelketens iets achterloopt op omringende landen als België, Duitsland en Frankrijk. Verschillende voorbeelden uit deze landen werden getoond, door aanwezige integrators Mieloo & Alexander, Mojix en Nordic ID. Vooral de Duitse winkelketen Gerry Weber werd als lichtend voorbeeld neergezet. Roelof Koopmans, managing director van Mojix Europe over deze retailer: “Bij Gerry Weber hebben ze als gevolg van een brede uitrol van RFID op itemniveau een overzicht gecreëerd waarmee ze zelfs kunnen zien welke artikelen in de winkel goed of slecht verkopen en waar deze in de shops liggen. Op het hoofdkantoor kunnen ze zelfs live meekijken in de shops. Wanneer je een dergelijk inzicht hebt in je winkels en voorraden, dan zie ik heel veel mogelijkheden voor omnichannel-toepassingen.” Atte Kaskihalme, global VP van Nordic ID ziet de toepassing van RFID in de komende jaren een vlucht nemen. “Er liggen duidelijke verkoopstijgingen in het verschiet, maar wat mij betreft zijn die, in tegenstelling tot wat ik hier eerder hoorde, juist wel het gevolg van honderd procent scans.”

Reageer op dit artikel