nieuws

E-fulfilment en logistieke apps op ICT & Logistiek

Supply chain

E-fulfilment en logistieke apps op ICT & Logistiek

Morgen gaan de deuren open van de beurs ICT & Logistiek op woensdag 30 en donderdag 31 oktober in de Jaarbeurs. Dan loopt ook de E-Fulfilment Expo met tal van presentaties. Wie alles wil weten over logistieke apps kan bij TLN terecht.

Apps zoeken op het trefwoord ‘logistiek’ valt nog niet mee, terwijl op het trefwoord ‘transport’ de meest uiteenlopende zoekresultaten binnen komen. TLN introduceert samen met Swaak & Crooijmans de oplossing TransportLAB. Morgen tijdens de beurs ICT & Logistiek is de officiële presentatie. Vervoerders krijgen met de nieuwe tool snel toegang tot planningsgegevens, documenten, track and trace faciliteiten en parkeerplekken.

Afhandelen groeit webwinkels boven het hoofd

Behalve apps kunnen de beursbezoekers zich ook volop laten bijpraten over e-fulfilment toepassingen. Daartoe draait net als vorig jaar tijdens de Logistica een speciaal onderdeel van de beurs onder de naam E-Fulfilment Expo. Diverse sprekers vertellen hun ervaringen en wijzen op belangrijke trends, zoals het outsourcen aan gespecialiseerde bedrijven op dit gebied. Door hun succes is veel webwinkels het afhandelen van bestellingen eenvoudigweg boven het hoofd gegroeid. Uitbesteding betekent dat ze meer tijd voor marketing en productassortiment overhouden. Dankzij hun grote inkoopvolume kunnen ze voor hun klanten bovendien gunstigere tarieven bedingen bij onder meer pakketvervoerders.

Dozen staan tot aan het plafond

Alpak Shopservices is zo’n e-fulfilment bedrijf en staat als standhouder op de expo. Directeur Jeroen Dekker schat dat op dit moment zo’n 2,5 procent van de circa 50 duizend webshops de ‘achterkant’ van hun bedrijfsvoering hebben uitbesteed aan e-fulfilment partners. Alpak bedient bijna vijftig webwinkels, omgerekend goed voor bijna één miljoen zendingen op jaarbasis. “Elke maand komen er twee webwinkels bij. Ze zien het niet zitten om dit onderdeel van de bedrijfsvoering zelf te organiseren. Omdat we zoveel webwinkels als klant hebben, krijgen we bovendien volumekortingen bij pakketbezorgers en bij de inkoop van verpakkingen. Ik zie webwinkels, die het werk boven het hoofd is gegroeid. Soms staan de dozen tot aan het plafond. Ze zeggen: we krijgen volgende week weer een zending. Waar moeten we dat allemaal kwijt? Ook de service ‘voor 22.00 uur besteld, morgen in huis’ legt een grote druk op de werkzaamheden van een webwinkelier.”

Bekijk hier het programma van E-Fulfilment Expo

Reageer op dit artikel