nieuws

AH gaat nauwer samenwerken met versleveranciers

Supply chain

AH gaat nauwer samenwerken met versleveranciers

Albert Heijn intensiveert de samenwerking met zijn versleveranciers. De supermarktketen deelt met versleveranciers één magazijn. Hierdoor verwacht AH de supply chain efficiënter te maken.

Albert Heijn draait al enkele jaren proef met het zogenaamde concept ‘share warehouses’. In het magazijn in Zeewolde wordt  niet alleen de landelijke kaasvoorraad van AH opgeslagen, maar ook de voorraden van de leveranciers. In plaats van wachten op AH, leggen de leveranciers de kazen al meteen neer bij het landelijke AH-magazijn. Die aanpak verkort het transport naar de winkel en vergroot de houdbaarheid.

Meerdere versgroepen

Na de succesvolle proef met kaas gaat AH hetzelfde doen met de versgroepen vlees, wild, gevogelte, deli- en kant-en-klaarmaaltijden. Eind 2014 moeten er twee national category centers (NCC) zijn.  Het landelijke verscentrum in Nieuwegein gaat dicht. Het werk in het kaasmagazijn in Zeewolde is uitbesteed aan Bakker Logistiek, AH wil dat met beide category centers doen.

Zuivel en agf blijven buiten de reorganisatie..

Voordelen

Walther Ploos van Amstel rekent op een forse daling van de derving bij Albert Heijn, zo stelt hij in het aprilnummer van Foodmagazine. ‘Nu varieert die bij supermarkten per verscategorie tussen 3 en 7 procent.’ Een ander voordeel volgens de hoogleraar is grotere beschikbaarheid en het de reductie van veel inefficiënte kilometers.

Beladingsgraad is de laatste jaren een speerpunt bij AH. Door zoveel mogelijk systemen en operaties te standaardiseren is AH erin geslaagd om de beladingsgraad van de vrachtauto’s die de Albert Heijn-winkels beleveren in één jaar met vier procentpunten te verbeteren. In 2011 bedroeg de beladingsgraad van de trucks die aan Albert Heijn leverden nog 76 procent. In 2012 was  de gemiddelde beladingsgraad in de eerste drie kwartalen 80 procent. De logistieke kosten bedragen voor AH in Nederland zo’n 140 miljoen euro. “Dit levert ons een kostenbesparing op van zo’n tien procent”, aldus Jeff Carr, Aholds chief financial officer.

Facturering

Leveranciers hebben nog veel werk te verzetten voordat zij mee kunnen draaien in AH’s nieuwe logistiek, zegt hoogleraar Ploos van Amstel. ‘AH wil bijvoorbeeld dat geleverde pallets een label hebben en dat leveranciers van tevoren precies melden wat er op die pallet staat. Slechts één op de vijf leveranciers is al zo ver.’ Daarnaast verandert de facturering. De factuur wordt niet meer gestuurd op het moment dat de vrachtwagen vertrekt, maar pas op het moment dat AH een pallet uit het magazijn haalt.

Voor Albert Heijn houdt de operatie ook risico’s in. ‘Ze moeten verbouwen terwijl de winkel openblijft.’

Reageer op dit artikel