nieuws

Nieuw platform voor supply chain managers van start

Supply chain

Nieuw platform voor supply chain managers van start

“Van het beloofde eldorado komt geen sikkepit terecht.” Prof. Jack van der Veen vindt samen met initiatienemer BLMC, dat Nederland nu eindelijk de schouders moet zetten onder supply chain management. “Dit is de laatste kans.”

“We moeten vooruit in supply chain-land.” Met die woorden gaf Van der Veen bij het begin van de startconferentie, afgelopen dinsdag op Nyenrode, aan wat het doel is van het Supply Chain Excellence Leadership Platform (SCELP). SCELP is een nieuw platform waarop kwesties, uitdagingen, problemen en dilemma’s rond supply chain management worden besproken. Een platform voor en door deelnemers, de eindbeslissers in de supply chain.

 

Binnen vijf jaar absolute top

Michel van Buren en Jelle Vonck van BLMC zijn samen met Van der Veen de initiatiefnemers van SCELP. Zij hebben in totaal 300 supply chain managers uitgenodigd om mee te doen. Daarop kregen ze van120 mensen een positieve reactie. Van hen waren vijftig aanwezig tijdens de oprichtingsbijeenkomst van SCELP.

“Voor mij was dit een feestje”, zegt Van Buren, die al anderhalf jaar met dit plan rond loopt. “De top op het gebied van supply chain was aanwezig. Samen hebben we de ambitie uitgesproken, dat we binnen vijf jaar als Nederland internationaal leidend willen zijn op supply chain gebied. Dan voel je echt de spanning in de zaal en de energie om hier werk van te maken. Dit is in mijn ogen de laatste kans om het vak op boardroomlevel te krijgen. Ik zie supply chain management als de nieuwe vorm van bedrijfskunde. Als het nu niet lukt, zakt het weg. CEO’s zullen zeggen: je hebt je kans gekregen. Nu zijn anderen aan de beurt.”

 

Leiderschap als eerste thema

Om de ambitieuze doelstelling te bereiken is een aantal thema’s benoemd, die worden uitgediept in werkgroepen. Twee thema’s zijn volgens Van Buren meteen omarmd en krijgen als eerste een vervolg. Die thema’s zijn:

  1. Hoe behalen we met behulp van SCM een strategisch competitief voordeel?
  2. Hoe geven we inhoud aan SCM leiderschap in deze tijd?

Hier gaan twee werkgroepen van elk tien deelnemers mee aan de slag. Op 12 februari 2013 is de eerste ‘terugkomdag’. Dan zal het thema leiderschap verdere invulling krijgen. De bijeenkomst is alleen toegankelijk voor leden van SCELP.

“We zijn op zoek naar wat er ontbreekt om de ambitie waar te maken. Dat is wat de werkgroep gaat benoemen. Om welke type leiderschap gaat het precies? Moet je daarin bijgeschoold worden? Dit gaat echt heel diep, maar dat is ook nodig om aan de directie uit te kunnen leggen hoe belangrijk supply chain management is”, aldus Van Buren.

 

SCM moet moneymaker worden

Van der Veen ziet SCELP als de kraamkamer van nieuwe kennis. Hij wijst op samenwerking, zowel intern als extern, omdat dat leidt tot innovatie. “Maar de samenwerking in de keten is vaak gebrekkig, denk aan de ophef over de brief van AH aan zijn leveranciers. Er zijn veel ketenconflicten. Laten we de crisis aangrijpen om de supply chain eindelijk eens goed in te richten, zodat de supply chain een moneymaker wordt.”

Voor samenwerking zijn volgens de hoogleraar nieuwe leiderschapsvormen nodig. Management moet niet sturend zijn, maar faciliterend. Mensen moeten niet gemotiveerd worden door bonussen, maar door de vrijheid om eigen inzichten toe te passen. Kernwaarden zijn eerlijk, betrouwbaar, integer, transparant en open. “De nieuwe generatie managers wordt al volgens deze principes opgeleid. Het probleem vormt de huidige generatie managers”, aldus de hoogleraar.

 

Gezamenlijke visie in statements

Tijdens de bijeenkomst werd een gezamenlijke visie op schrift gesteld. Daarin staan onder andere de volgende kernwaarden:

  • Duurzame meerwaarde creëren voor eindgebruikers en maatschappij
  • Verspillingen en risico’s reduceren
  • Een bron zijn voor continue verbetering en innovatie in strategie, organisatie-inrichting en mindset en gedrag
  • Mensen prettiger en beter laten werken voor en met elkaar
  • Elke ketenpartner in staat stellen op een eerlijke en evenwichtige manier mee te delen

Jaarabonnement zonder sponsoring

Deelname aan SCELP staat open voor eindbeslissers in de supply chain. Zij doen dat door een jaarabonnement te nemen, dat recht geeft op het bijwonen van vier bijeenkomsten op Nyenrode en meedraaien in werkgroepen. SCELP heeft geen commercieel doel en wil geen gebruik maken van sponsoring. De bijdrage is alleen bestemd om de kosten te dekken. SCELP zal daarom gaan werken met een open boekhouding voor alle deelnemers.

 

Lees ook de column van prof. Jack van der Veen: SCM nog lang niet volwassen

Bekijk hier de website van SCELP

Reageer op dit artikel