nieuws

Albert Heijn gooit logistieke organisatie om

Supply chain

Albert Heijn gooit logistieke organisatie om

Albert Heijn gaat fors investeren in zijn supply chain. De supermarktketen mechaniseert het houdbare assortiment in de regionale distributiecentra en gaat de versvoorraden centraliseren in nieuw op te zetten national category centers. De supermarkt bereidt zich hiermee voor op de toekomstige groei in binnen- en buitenland en het dreigend personeelstekort.

Albert Heijn gaat stap voor stap de interne logistiek van de houdbare producten in de regionale distributie centra (rdc) mechaniseren. Daarnaast wordt de versketen versimpeld door de voorraden van een aantal versleveranciers op een centraal punt neer te leggen, in national category centers (ncc). “We willen onze capaciteit voor toekomstige groei veiligstellen”, aldus Sander van der Laan, algemeen directeur Albert Heijn. “Door versimpeling van de versketen en mechanisatie, kunnen we de klant betere service tegen een lagere prijs bieden. En zijn we klaar voor deze groei.”

 

Vergrijzing vormt een probleem

De reorganisatie bij Albert Heijn is ingegeven door een combinatie van factoren. Groei is een belangrijke factor. De komende periode krijgt Albert Heijn er 82 winkels bij. Het streven is om in de komende vijf jaar 150 Albert Heijn to go winkels te openen in Europa. “Hiervoor is meer capaciteit nodig”, legt een woordvoerder van Albert Heijn uit. “Een andere factor is dat het door de vergrijzing steeds lastiger wordt om voldoende personeel te vinden.”

Kortere versketen

Het aantal vrachtwagenbewegingen naar de winkel blijft na de reorganisatie gelijk. Wat er gaat veranderen is dat een schakel aan het begin van de keten er tussen uit wordt gehaald. “De leverancier brengt zijn producten direct naar dát ncc waar zijn de producten op voorraad liggen in plaats van eigen voorraadbeheer”, aldus de woordvoerder. De ncc’s zullen de landelijke vers centra in Nieuwegein en Utrecht over enkele jaren volledig vervangen. Albert Heijn kiest ervoor de ncc’s aan een logistieke dienstverlener uit te besteden. Welke logistiek dienstverlener dit gaat uitvoeren is nog onbekend. De gesprekken moeten nog plaatsvinden.

De veranderingen in de versketen is van toepassing op een aantal versgroepen. Producten uit sommige versgroepen gaan al heel snel door de keten, zoals AGF en zuivel. Op deze categorieën is de beoogde organisatieverandering niet van toepassing, meldt AH. Voorbeelden van versgroepen waarop de vernieuwing van toepassing is zijn vlees, wild, gevogelte, kaas, deli en kant-en-klaar maaltijden.

Mechanisatie rdc’s houdbaar assortiment
Albert Heijn wil stap voor stap de rdc’s mechaniseren. Er wordt begonnen met een proefopstelling in één van de rdc’s. Met welk rdc wordt begonnen is nog niet bekend. Op het moment dat de proefopstelling naar volle tevredenheid opereert, worden de werkzaamheden naar het overige houdbare assortiment uitgebreid. Daarna volgen ook de andere drie rdc’s. Het duurt nog een aantal jaar voordat het volledige houdbare assortiment in het eerste rdc is gemechaniseerd. Al eerder is er gewerkt met machines als Triple-O, die betrekking hebben op een gedeelte van het assortiment. Deze nieuwe mechanisatieslag gaat over alle houdbare producten.

Het aantal uitzendkrachten zal door de organisatieveranderingen geleidelijk afnemen. Voor alle huidige Albert Heijn-medewerkers blijft er voldoende werk binnen de organisatie. Albert Heijn betrekt de ondernemingsraad bij het verder uitwerken van de plannen. De supermarktketen doet nog geen uitspraak over het aantal uitzendkrachten waar het om gaat.

Reageer op dit artikel