nieuws

FrieslandCampina wint met overmacht The Fresh Connection

Supply chain

De finale van The Fresh Connection (TFC) supply chain internetgame is gisteren een prooi geworden voor het team van FrieslandCampina. Het team van de zuivelgigant behaalde in de laatste finaleronde een ongekend hoge ROI-score van 54,9 procent. Jong Logistiek Nederland (JLN) werd verdienstelijk tweede met een ROI-score van 38 procent.

FrieslandCampina wint met overmacht The Fresh Connection
Team FrieslandCampina winaar TFC-finale 2012

De Nederlandse finale van de vierde editie van The Fresh Connection supply chain gamevond plaats in Fort Voordorp in Groenekan bij Utrecht. Het TFC-evenement werd dit jaar voor het eerst gecombineerd met de vierde editie van het Skills Event, waarvan de organisatie in handen is van de VLM.

De TFC-finaledag was opgedeeld in drie finalerondes. De twaalf beste teams die waren doorgedrongen tot de TFC-eindronde gingen de eerste twee rondes met elkaar de strijd aan in één van de ruimtes van Fort Voordorp in Groenekan, dat ooit deel uitmaakte van de Nieuwe Hollandse Waterlinie.

 

Gedoodverfde favoriet

Na afloop van de tweede ronde maakte Involvation, de organisator van The Fresh Connection supply chain game, bekend welke vijf teams tot de eindronde waren doorgedrongen. Bij de tussenbalans van de ROI-scores van de beste vijf teams ontpopte FrieslandCampina met een ROI-score van 48,86 procent als gedoodverfde favoriet voor de eindzege. Het kwintet finalisten onder aanvoering van dit team werd aangevuld met  Jong Logistiek Nederland (38,56 procent), Centric Logistic Solutions – Juice of Innovation (37,69 procent), Abbott Nutrition (33,94 procent) en Cito Benelux Team (29,41 procent).

 

Echte wetenschappers

De teleurstelling bij de teams die de eindfinale niet haalden viel mee. Op de vraag wie de favoriet was het antwoord eensluidend: ‘Friesland Campina’, want dat zijn echte wetenschappers”, verzuchtte een van de afvallers een tikkeltje gelaten.

 

Masterclass Steven Melnyk

Terwijl de vijf teams begonnen aan de allesbeslissende finaleronde, die in het teken stond van onderhandelen over de implementatie van onder andere nieuwe technologieën, kregen de supporters, de uitgeschakelde teams en de deelnemers aan het Skills Event, die overigens in de ochtend zelf ook een supply chain game hadden gespeeld, een interessante masterclass van de Amerikaanse supply chain goeroe professor Steven Melnyk.

 

Strategisch belang supply chains

Doorspekt met de nodige droge humor, ‘mijn humor is niet leuk, maar wel legendarisch’, wist de professor Operations Management van de universiteit van Michigan de deelnemers aan de hand van allerlei praktijkvoorbeelden te boeien met zijn betoog over het strategische belang van supply chains. In de visie van Melnyk, die tijdens zijn masterclass ook diverse linken legde met The Fresh Connection, moeten supply chains niet alleen gericht zijn op kostenreductie maar ook opgebouwd zijn op basis van aspecten als responsiviteit, veiligheid, duurzaamheid, veerkracht en innovatie. “Een goede supply chain van een bedrijf is opgebouwd rondom de meest kritische klant. Als je als bedrijf niet weet wie dat is dan ontstaat er chaos in je organisatie”, was een van de boodschappen van Melnyk.

 

Spannende prijsuitreiking

Na de Masterclass en een uitgebreide samenvatting van de dag door de organisatoren Involvation en VLM was het hoog tijd voor de prijsuitreiking. Voor de bekendmaking werd de spanning door Egge Haak van Involvation en geestelijk vader van The Fresh Connection opgevoerd door te beginnen met het team dat de vijfde plaats had behaald in de eindronde namelijk Cito Benelux met een ROI van 23,29 procent.

 

Ongekend hoge ROI

Het team FrieslandCampina bestaand uit: Chris Mangnus (Purchasing), René Steur (supply chain), Rick van de Mortel (Operations), Adzer Mulder (Sales) en Ruud Kloosterman, maakte zijn favorietenrol meer dan waar met een ongekend hoge ROI-score van bijna 55 procent. “Ik vraag mij af of er teams in andere deelnemende landen zijn die in de finale een dusdanig hoge ROI-score hebben gehaald en in de huidige crisis zou een bedrijf hier voor tekenen”, aldus een tevreden Egge Haak.

 

Uitsluiten onderhandelingen

Voor het team van FrieslandCampina was de laatste finaleronde, waarin de teams met elkaar moesten onderhandelen, toch erg spannend. “We merkten dat de overige teams door onze favorietenrol ons begrijpelijkerwijs probeerden uit te sluiten van deelname hieraan”, zegt Chris Mangnus.

Volgens Mangnus duurde het even voordat zijn team echt op stoom kwam in de TFC-competitie. “In de vijfde ronde ging het pas echt goed lopen bij ons en begonnen we door te krijgen hoe het spel in elkaar steekt.”

 

Veel spanning

Teamgenoot René Steur roemt vooral de balans in het team. “Er zijn er een aantal die er gelijk voor willen gaan, maar ook een paar die op de juiste momenten op de rem durven te trappen. Dat maakt ons een goed team. Bovendien waren we ook continu op de hoogte van elkaar wie waar mee bezig was en was er ruimte om te discussiëren. Dat aspect heeft ons ook denk ik mede de eindzege gebracht. Laat onverlet dat we de laatste ronde toch erg gespannen waren.”

 

Finale Barcelona

Team FrieslandCampina mag Nederland vertegenwoordigen op het Global Final event van The Fresh Connection dat plaatsvindt op 14 september in Barcelona. Mangnus: “We gaan er heel onbevangen naar toe. Ik denk dat we wel een kans maken aangezien we in de reguliere internationale competitie de tweede positie hebben gehaald achter het LPR-team uit Frankrijk. Als zij hun competitie weten te winnen dan beschouw ik ze als onze grootste concurrent.”

 

De einduitslag van de Nederlandse TFC-competitie is:

 

1)      Team Friesland Campina ROI: 54,93%

2)      Jong Logistiek Nederland ROI: 38,06%

3)      Abbott Nutrition ROI: 37,81%

4)      Centric – Juice of Innovation ROI: 30,60%

5)      Cito Benelux ROI: 23,29%

 

Lees ook:

 


TFC-competitie krijgt internationale allure


Bavaria wint internationale TFC finale


Vereniging van Leuke Mensen buigt zich over skills

Reageer op dit artikel