nieuws

Finalisten Fresh Connection-game zijn bekend

Supply chain

De reguliere TFC-competitie is voorbij, de winnaars en verliezers zijn bekend. De Nederlandse teams deden het uitstekend, waarbij FrieslandCampina –Team 1 met een gemiddelde ROI van 21,12 procent duidelijk van zich deed spreken. Het LPR ‘A Team’ van de Franse palletpooler La Palette Rouge was echter de algemene winnaar met een gemiddelde ROI van maar liefst 26,37 procent.

Finalisten Fresh Connection-game zijn bekend

Met deze scores zouden veel bedrijven in de huidige economie in hun nopjes zijn. Ondanks de fraaie resultaten  waren de verschillen tussen de goede en iets minder goede teams in deze editie van TFC toch vrij groot. Waar LPR ruim 26 procent scoorde, is het verschil met team nummer tien in de eindranking, Nestlé Nederland, aanzienlijk. Nestlé behaalde een ROI van 14,36 procent.

De top-10 van wereldwijd deelnemende teams ziet er als volgt uit:

  1. La Palette Rouge – The LPR ‘A Team’: ROI 26.37%
  2. FrieslandCampina – Team 1: ROI 21.12%
  3. Arts et Métiers ParisTech – Team 1: ROI 18.5%
  4. Mars Nederland BV – Team Yellow: ROI 16.9%
  5. Appletiser SA – Lead Team: ROI 16.83%
  6. Ernst & Young Advisory Services – Team 1: ROI 16.16%
  7. JLN – Young Logistics Netherlands: ROI 15.98%
  8. LambWeston – Lamb Weston Twisters: ROI 15.2%
  9. Bernard Controls – BCF: ROI 15.06%
  10. Nestlé Nederland – the Moving Link 14.36%


Focus op S&OP
“We zijn er nog niet”, is de eerste reactie van Chris Mangus van het team. Het relatief jonge team van FrieslandCampina heeft naar eigen zeggen de focus sterk op S&OP gelegd tijdens de afgelopen speelrondes. Het S&OP-denken is iets wat de teamleden bij hun huidige werkgever hebben geleerd en gezien de scores die ze behaalden, heeft dit zijn vruchten afgeworpen.

Gezamenlijke strategie betaalde zich uit
Het team schreef zich erg laat in voor The Fresh Connection. “Het leek ons een verstandige keuze om in de paar uur die we nog hadden voor de proefronde, individueel keuzes te maken. Dat pakte verkeerd uit en vanaf dat moment hebben we een gezamenlijke strategie bedacht.” De keuzes die het team vervolgens maakte waren vooral financieel gedreven. De strategie werkte, het team zakte slechts in één van de speelrondes in de rode cijfers. “We kregen behoorlijke penalty’s voor onze inschattingsfout van de marktvraag.”

 

FrieslandCampina gaat voor de eerste plaats

De teamleden Chris Mangnus, Rene Steur, Rick van de Mortel, Adzer Mulder en Ruud Kloosterman kijken met vertrouwen uit naar de finale. “We gaan alleen voor de eerste plaats, dat zullen we doen door risico te nemen, op safe spelen doen we niet.” Ze gaan nog uitgebreid trainen om hun huidige positie te verdedigen.


Nederlandse teams die naar de finaleronde van TFC gaan
Waar het de nationale competitie betreft gaan de winnaars tot nu toe, de drie beste teams van elke poule, op 20 juni uitmaken welk team Nederland mag vertegenwoordigen op het Global Final event op 12 september in Barcelona. De twaalf Nederlandse teams die de finaleronde van de competitie ingaan zijn de volgende, de ROI scores zijn de eindgemiddelden:

Poule BLMC
Ewals Cargo Care B.V. – Ewals Cargo Care – BLMC – 12,04

Centric Logistic Solutions – Juice of Innovation – BLMC – 9,14

Uti Nederland – Drink me I’m famous – BLMC – 8,27

 

Poule Every Angle
FrieslandCampina – Team 1 – Every Angle – 21,12

Abbott Nutrition – ThorsT – Every Angle – 12,52

Medeco – Team 1 – Every Angle – 4,53

 

Poule Inpired-Search
JLN – Young Logistics Netherlands – Inspired-Search – 15,98

Cito Benelux bv – Team 1 – Inspired-Search – 9,17

Weir Minerals netherlands – Team 1 – Inspired-Search – 8,29

 

Poule Interbulk
Mars Nederland BV – Team Yellow – Interbulk – 16,90

LambWeston – Lamb Weston Twisters – Interbulk – 15,20

Nestlé Nederland – the Moving Link – Interbulk – 14,36

Reageer op dit artikel