nieuws

Imagocampagne logistiek is nog niet klaar

Supply chain

Gisteren zette de Stichting Nederland is Logistiek formeel een punt achter een driejarige klus om het imago van logistiek onder het brede publiek en vooral onder jongeren te bevorderen. Het geld is op, maar plannen voor een voorzichtige doorstart zijn al in de maak. De belangenorganisaties kijken tevreden terug op wat is bereikt.

Imagocampagne logistiek is nog niet klaar
Nederland is Logistiek campagne - Peter van der Meij

"Zorgvuldig besteed". Dat is er volgens stichtingsvoorzitter Peter van der Meij gebeurd met de 3,5 miljoen euro, waarmee Nederland is Logistiek eind 2008 van start ging. Meest in het oog liep de advertentiecampagne met onder andere een vissersboot en een voetbalstadion. De boodschap: binnen een beperkte tijd een formidabele prestatie leveren – dat is de kunst van slim organiseren. Van logistiek dus.

 

Instroom HBO-ers duidelijk omhoog

In Kasteel Spangen (het voetbalstadion van Sparta in Rotterdam) blikten het bestuur van de stichting en de belangrijkste partijen achter de campagne met een tevreden gevoel terug. Vooral TLN en EVO hadden veel werk verzet om de campagne tot een succes te maken. Connekt, Machteld Leijnse, was spin in het web en verantwoordelijk voor de coördinatie. Vanuit het HBO kwam veel morele ondersteuning. Belangrijke doelstelling van de campagne was vooral om jongeren in het middelbaar onderwijs te interesseren voor een studie logistiek.

Volgens Van der Meij is die doelstelling bereikt. De instroom per 1 september voor de HBO-opleiding Logistiek en Economie steeg landelijk met 100 extra aanmeldingen naar 1.850 studenten. De studie Logistiek en Techniek ging met hetzelfde aantal omhoog naar 450 HBO-ers, relatief gezien dus een nog veel grotere stap. Het succes is voor een belangrijk deel terug te voeren naar verdere specialisatie op het HBO in bijvoorbeeld evenementenlogistiek en vooral Aviation Logistics (luchtvracht) in Amsterdam. Dat spreekt jongeren aan.

 

Goed gebruik maken van nieuwe media

Van der Meij noemde diverse hoogtepunten tijdens de campagneperiode. Onder andere een groot feest in de Westergasfabriek afgelopen zomer met 800 ‘bij elkaar getwitterde’ jongeren, waarvan een deel in teamverband zich had gebogen over logistieke vraagstukken. "We hebben heel goed gebruik gemaakt van nieuwe media en serious gaming."

Toch vindt de voorzitter dat de klus nog niet af is. "We konden destijds helaas geen nulmeting doen. Dus het is lastig om te zeggen in hoeverre we in onze missie zijn geslaagd. Voor mij staat vast dat we er nog niet zijn. Er is meer nodig. De bedoeling is dat het topinstituut Dinalog een deel van de activiteiten gaat doorzetten in een andere structuur. Vooralsnog blijven we als stichting wel bestaan."

Het vervolg via Dinalog is nog onzeker. In januari gaan partijen hierover aan tafel. Dinalog directeur Wim Bens zegt, dat de financiële middelen van Dinalog niet bedoeld zijn voor campagnevoeren, maar voor innovatie en het verspreiden van kennis. Maar samen met de HBO’s, die gaan fungeren als kennis dc’s en daarin een regionale brugfunctie vormen voor het bedrijfsleven, denkt Bens toch middelen te kunnen vrij maken voor promotionele acties. Daarbij is de opgedane kennis en het beschikbare materiaal van Nederland is Logistiek volgens hem een hele goede basis.

Reageer op dit artikel